Mediebransjen mottar krisepakke på 300 millioner

Nyhetsartikkel - Susanna Mathea Arsky

Nå har mediebransjen fått en krisepakke på 300 millioner for tap av omsetning. Mediene pumper ut informasjon og underholdning til en sulten befolkning, men får mediene støtten de behøver?

Photo by Tedward Quinn on Unsplash

PRESSET. har løpende oppdatert om krisehjelpen streaminggiganten Netflix har bidratt med til filmbransjen, men nå er altså regjeringen på banen med en beskjeden krisepakke til mediebransjen. 

Det var kultur- og likestillingsminister Abid Q. Raja (V) som under Nordiske mediedager presenterte tiltaket: 

– Mediene står i en vanskelig situasjon. Nyheter leses som aldri før, men smitteverntiltakene har rammet næringsliv hardt, noe som igjen rammer mediebransjen i annonsemarkedet. Innbyggernes behov for informasjon er svært stort, og mediene har gjort en fantastisk jobb med å opplyse og informere oss, og stille kritiske spørsmål på vegne av hele befolkningen, sier Raja, ifølge VG.

Krisepakken tas lunkent imot

Dette er en av mange krisepakker regjeringen har presentert som følge av covid 19-utrbruddet. Raja poengterer at det er viktig for regjeringen å støtte mediene som følge av deres viktige samfunnsposisjon. Som den fjerde statsmakt innehar mediebransjen en kritisk rolle i demokratier, dermed er en slik pakke nødvendig for å opprettholde Norges verdier.

Krisepakken er søknadsbasert, og vil foregår gjennom medietilsynet. Dette er en midlertidig ordning som er forbeholdt redaktørstyrte medier, skriver VG. Bedriftene kan søke om inntil 15 millioner i erstatning for tapt omsetning, og omsetningen må ha falt minst 15-20% avhengig av om de er nasjonale eller lokale mediebedrifter. 

markus-winkler-28FrtyMq8AI-unsplash.jpg

– Vi er veldig glade for at det endelig kommer en tiltakspakke. Det har vi bedt om en stund. Vi hadde bedt om en annonsekompensasjonsordning på 400-600 millioner kroner, så dette er nok litt snaut, sier administrerende direktør i Medienes Landsforening, Randi Øgrey, til VG

Regjeringen har ved flere anledninger under den pågående pandemien presentert krisepakker som i første omgang er beskjedne, for så å utvide beløp. 

Allerede er det mulighet for en slik forbedring da Øygren sier til VG at:

– Vår rolle er faktisk å levere informasjon, og det sa også kulturministeren i talen sin. Det var fint. I tillegg sa han at dette skal på høring, som betyr at vi kan komme med forslag til forbedring. Nå er vi glade for at et forslag ligger på bordet, også får vi se om den treffer.