Facebook vil ikke innføre nye regler for målrettet, politisk reklame.
Nyhetsartikkel - Hanna Nicholas
Facebook har oppgitt at de ikke vil begrense, faktasjekke, eller forby målrettede, politiske annonser. Avgjørelsen skjer til tross for økende kritikk av selskapets innvirkning på demokratiet, og dens rolle i spredningen av falske nyheter og feilinformasjon.
Facebook har bestemt seg for å ikke innføre strengere regler for politisk reklame. Selskapet ønsker i stedet gi brukerne muligheten til å begrense antallet annonser de ser. De får likevel ikke mulighet til å velge bort annonsene helt, melder Journalisten.
Ikke godt nok
Det er mange som mener tiltaket ikke er tilstrekkelig, og tror at Facebooks manglende vilje til å innføre faktasjekking, vil gi politikere mulighet til å fortsette å spre falskheter. Dette vekker bekymring opp mot det kommende amerikanske presidentvalget, og frykt for gjentagelse av spredningen av feilinformasjon som skjedde ved forrige valg. Kritikere har lenge hevdet at det politiske landskapet på begge sider av Atlanteren til dels skyldes retningslinjene for politisk annonsering i sosiale medier.
Andre techgiganter har derfor innført strengere regler for politisk reklame på sine plattformer. I oktober forbød Twitter politisk reklame helt, og Google har laget bredere demografiske kategorier, som alder og kjønn, for målrettet politisk annonsering.
Forbyr deepfakes
Til tross for at Facebook later til å fortsette som før, oppga talskvinne, Monika Bickert, at selskapet vil innføre et slags forbud mot deepfakes. Deepfakes er ansiktsfiltre som blir manipulert inn i en annen video, og kan fremstille situasjoner eller uttalelser som aldri har tatt sted. Forbudet er likevel ikke totalt, og humoristiske varianter av manipulert medieinnhold vil fortsatt være tillatt. Mange var raske med å påpeke at deepfakes-tiltaket er for smalt, og at Facebook burde ta grep for å forhindre alle villende videoer, skriver The Washington Post.
Zuckerberg setter mål for tiåret
Før helgen postet Zuckerberg sin årlige slagplan på Facebook, men i år tok han sikte på det kommende tiåret. I et av punktene drøfter han utfordringene mellom ytringsfrihet og nettsikkerhet, og at ansvaret ikke bør ligge hos private selskaper, men at det heller bør komme i form av tydeligere lovgivning, og regulering fra staten. Han formidler også et alternativt, langsiktig forslag, om et uavhengig styre som brukere kan klage til.
De andre punktene omfattet primært selskapets videre forretningsplaner, og Zuckerberg har derfor mottatt kritikk for å utelate store utfordringer som klimaet, og selskapets politiske utfordringer.
“After three years of at least paying lip service to demands that Facebook please do something about the way in which its products and staff have helped elevate rightwing demagogues into positions of power around the world, Zuckerberg appears to have decided enough is enough. Facebook is not going to change, and he’s not going to pretend that he wants it to,” skriver Julia Carrie Wong i The Guardian.