Kampen om strømming fortsetter
Nyhetsartikkel – Anders W. Letnes
I fjor gikk PRESSET. gjennom Netflix-utfordrerne. Nå har både Disney og Apple sluppet detaljer om sine tjenester. Det er på tide med en ny gjennomgang.
Forrige gang trakk vi frem Disney, Apple, Walmart, YouTube Premium og AT&T med WarnerMedia. Siden den tid har det vært stille fra noen, mens andre har avslørt flere detaljer. Ryktene har svirret rundt Disneys strømmetjeneste lenge. Torsdag 11. april avduket de endelig Disney+. I motsetning til pressekonferansen om Apple TV+, som PRESSET. dekket for tre uker siden, inneholdt Disneys event håndfaste detaljer.
Disney+: «Netflix killer» eller fiasko?
Forrige gang mente vi alle rettighetene Disney eier kanskje er deres største styrke. Det mener vi fortsatt. Biblioteket inneholder Disney-tegnefilmer, Pixar, Marvel, Star Wars, X-Men (og dermed Deadpool) og Avatar. Ikke alt blir å finne ved lansering, da andre fortsatt har strømmerettighetene noen år til. Blant annet er tegnefilmene, Star Wars-filmene og alle sesongene med The Simpsons på Disney+ fra start.
I tillegg blir det mye nytt originalt innhold. I løpet av første året kommer det 10 filmer og 25 serier, skriver The New York Times. Hele tre serier basert på Marvel-universet kommer. En fokuserer på karakteren Loki, kjent fra Thor-filmene, og for så vidt som bad guy i første Avengers-film. Som på kinolerretet spilles rollen av Tom Hiddleston. Elizabeth Olsen som Scarlet Witch får også sin egen serie. Anthony Mackie får en Falcon-serie. Men vil disse B-superheltene trekke publikum?
The Mandalorian er en Star Wars-serie som finner sted mellom den originale trilogien og den nye. Serien følger en dusørjeger i utkanten av galaksen. Jon Favreau, som regisserte Iron Man, står bak. Budsjettet skal være på rundt 100 millioner dollar, noe som minner om de første sesongene av Game of Thrones. Kan dette nærme seg seriekongen?
Disney+ lanseres 12. november i USA, og kommer til å koste 6.99 dollar per måned. Den kommer til Europa og Asia fra neste år, melder The New York Times. Hvis den lanseres i Norge til samme pris vil det tilsvare rundt 60 kr. Med andre ord mye billigere enn Netflix, selv det billigste «Basis»-abonnementet, som nå er på 89 kr i måneden. For god HD-kvalitet og muligheten for å se på flere skjermer samtidig er Netflix-prisen 139 kr.
Ifølge Polygon står mindre pris i tråd med mindre innhold. Spillnettstedet sammenligner Disney+ med en Hulu eller Amazon Prime «add-on». Andre, som TIME, kaller Disney+ et «angrep» på Netflix.
Apple TV+
Forrige gang trakk vi frem ryktet om at Apples tjeneste skulle være gratis for alle Apple-brukere som en styrke. Under pressekonferansen PRESSET. dekket ble ikke dette ryktet nevnt. I grunn kom det ikke frem så mange detaljer, og av det som kom fram var det ikke mye nytt. Derfor spurte vi: Hvor er revolusjonen?
Apple TV blir et samlingspunkt for filmkjøp og –leie, kabel-TV, strømming, kanaler og Apple TV+. Kanskje har Apple sett at en strømmetjeneste som har «alt» ikke går an, og at nisje-trenden er kommet for å bli. I så fall vil et samlingspunkt være praktisk. På én kveld kan man se Game of Thrones på HBO, leie en film fra iTunes og så runde av med en originalserie fra Apple TV+, uten å bytte mellom apper og nettsteder.
Apple virker til å gå dedikert inn i kampen om å ha best originalt innhold. Apple TV+ har brukt en milliard dollar på serier og program fra Steven Spielberg, Oprah Winfrey, JJ Abrams, Kumail Najiani og mange andre. Hva som blir tilgjengelig fra lansering ble ikke sagt noe om. Når fokuset nesten utelukkende er rettet mot «fortellere», så blir kvaliteten på «fortellingene» avgjørende for Apple.
Utover dette er Apples kunnskap om brukerne, og størrelsen på lommeboken deres, store styrker i kampen mot både Netflix og Disney. Innovasjonskraften i selskapet kan også nevnes. Samtidig virker det ikke som om Apple egentlig er ute etter å ta tronen fra Netflix. Flere og flere selskaper tar tilbake og verner om filmrettighetene sine. Kampen handler i større grad om eksklusivt innhold. Sånn sett gjør kanskje Apple lurt i å holde seg utenfor.
Resten av utfordrerne
I tillegg til disse trakk vi forrige gang frem Walmart, YouTube Premium og AT&T med WarnerMedia.
Walmart eier tjenesten Vudu, og inngikk en avtale med Metro-Goldwyn-Mayer om å lage originalt innhold, men siden den gang har det vært stille rundt tjenesten.
YouTube Premium har kansellert noen av sine serier, men eieren Google benekter ryktene om at de har sluttet å produsere nye. Dessuten snakkes det om å lage en gratis, reklamefinansert versjon av Premium, ifølge TechCrunch.
AT&T, som eier WarnerMedia, og dermed det som kalles «Hollywoods største bibliotekt» av filmer og serier, har ikke avdekket flere planer om sin tjeneste. Ettersom de også eier HBO skal tjenesten tilsynelatende også inneholde deres serier.
Hulu er kanskje mer interessant enn disse. Etter Fox-oppkjøpet eier Disney nå 60 % av aksjene. Med sine 25 millioner brukere er Hulu den tredje største strømmetjenesten etter Amazon Prime sine 100 millioner og Netflix sine 137 millioner. Det faktum at Hulu kun finnes i USA gjør antall brukere imponerende. Om Disney begynner å satse internasjonalt med Hulu også, vil de kunne angripe Netflix fra to sider. Kanskje Disney+ blir en nisje-tjeneste alle Disney-, Marvel- og Star Wars-fans «må» ha. I så fall kan Disney fokusere på en mer generell tjeneste med Hulu. Kanskje de to vil selges som én pakke.
BBC og ITV skal også lansere det BBC kaller en «Netflix-rival». Prisen skal være «konkurransedyktig», og ryktene sier rundt 5 pund i måneden. Hvis dette er sant blir det enda billigere enn Disney+. Tydeligvis er det en stor nok interesse for britiske serier til at rikskringkasteren vil prøve seg. Tjenesten skal hete BritBox.
Lanseringene av Disney+ og Apple TV+ blir viktige innslag i kampen om strømming. Det gjenstår å se om de kan ta tronen fra Netflix. Hvordan strømmekongen responderer på utfordringene, blir også viktig for kampen fremover. Inntil videre har Netflix kansellert samtlige av sine populære og kritikerroste Marvel-serier. Selv om disse hadde mange seere på Netflix ville de fungert som reklame for Marvel, og dermed indirekte reklame for Disney og Disney+. Tidligere skal Netflix-sjef Reed Hastings ha uttalt at han ikke er bekymret.