Kampen om strømming

Nyhetsartikkel - Anders W. Letnes

Som PRESSET. meldte om i forrige uke, skal AT&T lansere WarnerMedia-tjeneste i løpet av 2019. De er ikke alene. Nye strømmetjenester presser på, men blir det mer av det samme, eller svømmer noen mot strømmen? PRESSET. har tatt en titt på Netflix-utfordrerne.

Kampen om din oppmerksomhet er i gang. Eller er toget gått allerede? Foto: Zac Durant / Unsplash

Kampen om din oppmerksomhet er i gang. Eller er toget gått allerede? Foto: Zac Durant / Unsplash

Disney

Disneys strømmetjeneste lanseres i løpet av 2019. Tjenesten omtales ofte som ”Disney Play”, men ifølge Variety er dette en feilsitering av Disney-sjefen Bob Iger. Fra før har Disney såkalte live action-filmer, tegnefilmklassikere og Pixar. De siste årene har de også gjort store oppkjøp av andre selskaper, som Marvel Studios og Lucasfilm, med de to franchisene som tjener mest verden over, Avengers og Star Wars.

I sommer ble det også klart at domstolene i USA tillater at Disney kjøper 21st Century Fox, meldte BBC den gang. Dette er enda et eksempel på eierkonsentrasjonen vi ser i mediebransjen, slik PRESSET. skrev om forrige uke. Oppkjøpet gjøres for å kunne konkurrere online med selskaper som Netflix, både på mer innhold og dessuten via flere aksjer i Hulu, en av Netflix´ konkurrenter. I tillegg til aksjer i Hulu eier Fox blant annet filmrettighetene til X-Men, Deadpool og Fantastic Four. Dette vil gi Disney, og dermed Marvel, enda flere superhelter. Viktigere er det kanskje at Fox også eier Avatar-franchisen. Oppfølgere til Avatar, som fortsatt er ansett som verdens mest innbringende film, er under produksjon. 

Per nå eier riktignok ikke Disney strømmerettighetene til alle Marvel- og Star Wars filmene. Disse er blitt lisensiert til blant annet Netflix. Ifølge The New York Times planlegger Disney å ta tilbake filmene etter hvert som lisensene utløper. For noen titler er dette allerede i 2019. Disse vil så bli lansert på ”Disney Play” eller Hulu. Riktignok er ikke Reed Hastings, Netflix-sjefen, bekymret, skriver The New York Times. Disney vil nemlig miste millioner i lisenspenger som kan være vanskelig å tjene inn på medlemskap.

Disneys tjeneste vil nok både appellere til barnefamilier og til superhelt- og Star Wars-fans, og med tanke på hvor mange kinobilletter slike filmer selger er dette en stor brukergruppe.

Apple

Apple har selvsagt store markedsandeler innen flere felt, men nå ønsker de et større stykke av kakediagrammet innen strømming. Ifølge Business Insider Nordic har Apple brukt over 1 milliard dollar på originalt innhold, med blant annet Steven Spielberg og Oprah Winfrey. Man skal tydeligvis også kunne få tilgang til andre strømmetjenester man abonnerer på i Apples løsning.  

CNBC melder om at tjenesten blir gratis for iPhone-, iPad eller Apple TV-eiere. Innholdet skal rettes mot et bredt publikum, og ikke være like voldelig eller eksplisitt seksuelt, som eksempelvis Game of Thrones er. Dette er for at Apple skal kunne tilby innholdet til alle som har Apple-produkter, også yngre brukere.

Walmart

I sommer meldte The Wall Street Journal om Walmarts strømmetjeneste. Den skulle være billigere enn andre, og være rettet mot brukere som bor utenfor storbyene. Den skulle også være separat fra Vudu, en strømmetjeneste Walmart allerede eier, hvor man kan kjøpe eller låne filmer.

Nå skriver The New York Times at Walmart er i gang med å produsere innhold. Dette vil skje gjennom to samarbeid. Det første er med det tradisjonsrike Hollywood-studioet Metro-Goldwyn-Mayer, som skal lage originalt innhold til Vudu. Den andre er med selskapet Eko, som fokuserer på såkalte interaktive fortellinger i ulike videoformat. Dette gjør Walmart, verdens største butikkjede, som et ledd i konkurransen mot rivalen Amazon, ifølge The New York Times

Istedenfor noe helt nytt virker det altså som om Walmart utvider Vudu. Som CNN Businness påpeker fremstår ikke planene like ambisiøse som ryktene sa i sommer. De mener det er et tegn på at Walmart nå tester om de har en fremtid i underholdningsbransjen eller ikke.

YouTube Premium

Selv om YouTube og strømming går hånd i hånd, ser man kanskje ikke på YouTube og Netflix som konkurrenter. Dette vil det Google-eide selskapet tilsynelatende gjøre noe med.

YouTube er nemlig i full gang med å produsere innhold til YouTube Premium. Et medlemskap her fjerner reklame, gjør det mulig å laste ned videoer og høre musikk uten å ha på skjermen. I tillegg tilbyr de altså YouTube Originals. Snart er det eksempelvis premiere på sci-fi-serien Origins, med blant annet Tom Felton, kjent fra rollen som Draco Malfoy i Harry Potter-filmene.  

YouTube Premium tilbyr altså noe for de som bruker YouTube ofte, de som hater reklamer, de som vil streame musikk og de som liker serier. Med andre ord er det flere grunner til å skaffe medlemskap, men nøyaktig hva som trekker flest brukere, gjenstår å se. Dette vil nok også avgjøre hvordan det går med serie-satsningen.

AT&T og WarnerMedia

Reuters kaller Warner-biblioteket Hollywoods største. Inneholder blant annet Casablanca, Harry Potter-filmene, DC-superheltene (Batman, Wonder Woman f. eks.) og HBO. Det er fortsatt uvisst hvordan de kommer til å integrere HBO, men merkevaren er uansett et godt kort å ha på hånden. PRESSET. skrev om tjenesten forrige uke.