Wrapped wrapped
Kommentar - Thea Jonette Reinfjell
Fenomenet Wrapped er en slags markør på at året nærmer seg slutten. Hva er vel bedre enn å oppsummere dette fenomenet med andre oppsummeringer av samme slag?
Med et nytt år kommer nye forventninger, men også gamle tilbakeblikk på det som har vært. Aldri før har folk vært like opptatte av “slutten-av-året”-oppsummeringer, og det virker som at alle og enhver har slengt seg på oppsummeringstrenden. Både plattformer og enkeltpersoner liker å vise frem hva som har gått igjen det siste året. Spotify har Wrapped, Duolingo har Year in review, Grindr har Unwrapped og Amelia Dimoldenberg (CEO av Chicken Shop Date) har My 2024 dating wrapped. Hvorfor synes vi det er så spennende å se en oppsummering av det som har vært, og hvorfor ønsker vi å dele denne personlige informasjonen i sosiale medier?
Vi trenger å bli sett
Vår fascinasjon over slike oppsummeringer kan være bundet til flere menneskelige aspekter. Noen vil kanskje si at vi ønsker å se disse oppsummeringene fordi vi, som mennesker, er egoistiske og selvopptatte, og at vi derned liker å få våre vaner presentert på et sølvfat. Det er grunnleggende menneskelig å like å bli sett og hørt, og det er kanskje den følelsen som trigges når vi blir presentert fotsporene våre gjennom året. Det kan kanskje føles litt som når en venn bryr seg om hvilken musikk du hører på, og setter på favorittartisten eller favorittlåten din på vors.
Oppsummeringene bidrar til en form for selvinnsikt. Du blir påminnet hvordan interessene dine har endret seg i løpet av året. Det er ikke alltid like lett å huske hva man har brukt tiden sin på gjennom et helt år, og da kan det være fint med en oppsummering av det som har vært. I tillegg kan det kanskje gi en følelse av nostalgi å se tilbake på året som var.
Personaliseringen og fremstillingen av dataene gjør at oppsummeringene appellerer til folk. Det er gøyalt og sosialt å dele i sosiale medier hva som har preget året ditt. I tillegg har konseptet en form for gamifisering over seg. Ofte blir dataene framstilt i lister eller som en rangering, noe som kan trigge konkurranseinstinktet til folk. I min Duolingo Year in review, så fikk jeg beskjed om at jeg hadde gjort 50 feil i løpet av året (jeg var bare aktiv fram til mai). Jeg ser for meg at folk med enda mindre feil kunne delt den informasjonen videre for å vise frem hvor gode de er til å øve på Duolingo.
Storebror ser oss
Hemmeligheten bak hvordan plattformene lager disse oppsummeringene, er at de benytter seg av dine personlige brukerdata for å vise deg hvordan du bruker plattformen. Det er rett og slett storebror som ser oss, og som etterpå gir oss en belærende gjenfortelling om hvordan vi har oppført oss gjennom året. Disse selskapene sitter på mye verdifull data, som de igjen kan selge til andre plattformer. Det som har vært populært det foregående året kan være nyttig for selskaper å tenke på når de skal lage strategier og markedsføringskampanjer inn i det nye året. Spotify er et selskap som år etter år har klart å fange brukernes oppmerksomhet med stadig nye vrier på nye årsoppsummeringer. Med sterke visuelle virkemidler og morsomme gimmicker for å vise frem folks lyttevaner, hadde folk rukket å bygge opp en viss forventning til årets versjon av Spotify Wrapped. Den nådde ikke helt opp til folks forventninger.
Har Spotify tapt seg?
Flere på internett uttrykte misnøye over sin Spotify Wrapped i år, og mange mente at oppsummeringen ikke representerte hva de faktisk hadde hørt på gjennom året (se video til høyre). Hvordan kan et selskap som Spotify gjøre en slik feil? De baserer Wrapped på personlige brukerdata, noe som vil si at de har endret, manipulert eller overstyrt disse for å fremme visse artister. Har noen betalt ekstra for å være en artist på toppen? Eller har Spotify gjort tabben av å sende denne dataen gjennom KI som da har klart å spinne opp nye data som ikke stemmer overens med den enkeltes brukerdata? I disse tider er nok det sistnevnte mest sannsynlig. I andre land enn Norge har Spotify-brukere fått tilgang til en KI-podkast der to personer diskuterer musikksmaken din. Det virker som at Spotify strekker seg langt for å være med på KI-trenden, men da til stor misnøye for deres brukere. Kanskje det var like greit at vi ble utelatt fra dette fenomenet.
Gjør det selv!
I stedet for å overlate neste års oppsummeringsskjebne til stordataselskap, så kan du ta oppgaven i egne hender! Et nyttårsforsett kan være at du skal føre en såkalt månedlig habit tracker, hvor du kan holde styr på hvor ofte du utfører en vane. Dette kan gjøres både digitalt og analogt. Ting du for eksempel kan velge å holde styr på er: Hvor mye penger bruker jeg på å kjøpe dyr kaffe på kafé? Hvor mye av maten jeg kjøper på butikken, spiser jeg faktisk? Hvor mange serier har jeg binge-watched?
Eller du kan gjøre som i år og glemme hva du har gjort måned etter måned, for så å få alt presentert i en oppsummering av appene dine mot slutten av 2025. Om du har lyst på en mer presis fremstilling av hvilken musikk du har lyttet til, så anbefaler jeg last.fm. Der kan du til og med følge med på hvilken musikk du lytter til på en månedlig basis. Om du bryr deg om hva du kommer til å få på din Spotify Wrapped, så kan du jo kuratere det gjennom hele året.
God jul og godt nytt oppsummert år!