Det fantastiske filmåret 2024

Anbefaling - Andreas Samuelsson

Filmutvalget på kino og strømmetjenester bød på både store overraskelser og triste skuffelser samt severdige biopics, oppfølgere, grøsser og queer-filmer. Her er en oppsummering av filmåret 2024.

Nicolas Cage i Dream Scenario. Copyright: Focus Features/Universal Pictures / Website: Outnow.

Nicolas Cage i Dream Scenario. Copyright: A24 / Website: The Guardian.

Norsk talent i Hollywood

Norske talenter tar mer og mer over i Hollywood. I år så vi både Joachim Rønning regissere Young Woman and the Sea, mens Renate Reinsve (som også imponerte i norske Armand) og Kristoffer Hivju dukket opp i henholdsvis A Different Man og Red One. Men det var Kristoffer Borgli (Syk pike) som lagde en av årets kuleste og mest skrudde filmer, Dream Scenario. En morsom, tankevekkende og tragisk fantasi om en vanlig familiefar og høyskoleprofessor (den alltid severdige Nicolas Cage) som ufrivillig blir en kjendis når han begynner å dukke opp i folks drømmer.

All

Andrew Scott og Paul Mescal i All of Us Strangers. Copyright: Searchlight Pictures / Website: Outnow.

Queer-filmen blomstrer

Vi blir stadig mer bortskjemt med kvalitetsfilmer med LHBTQ-temaer eller hovedpersoner, og 2024 var intet unntak. Hovedsakelig imponerende var All of Us Strangers, en av årets beste og mest rørende filmer. Andrew Haighs (Weekend) drama skildrer følsomt hvordan en homofil manusforfatter (Andrew Scott) takler både foreldrenes død og forholdet til en nabo (Gladiator II-stjernen Paul Mescal). Men vi fikk også suverene titler som Femme (drama om drag og hatkriminalitet), Love Lies Bleeding (thriller om lesbisk romantikk og mord), I Saw the TV Glow (psykologisk skrekk om å komme ut som trans) og norske Kjærlighet (om begge deler homo- og heterocruise).

Mike Faist, Zendaya og Josh O'Connor i Challengers. Copyright: Amazon MGM Studios/Warner Bros. Pictures / Website: Outnow.

Spikeren i kista for romantiske komedier

Hvis du ikke er for kynisk, er det alltid noen romkomer å pløye gjennom når vårfølelsene er på sitt sterkeste. Men årets alternativer - som Anyone But You, Irish Wish og ikke minst ærverdige A Family Affair - (lot mye tilbake å ønske) og man kan spørre seg om det kan være nær dødsstøtet for sjangeren. Mer interessante skildringer av kjærlighet og forhold på film var i stedet Luca Guadagninos fantastiske Challengers, som handlet om et trekantdrama i en tennissetting. Kinds of Kindness og May December skildret også interessante, men desto mer tragiske, kjærlighetsforhold av ulike slag.

Ensemblen i Saturday Night. Copyright: Sony Pictures Releasing / Website: Slug Mag.

Kaos bak kulissene i årets biopic

Årets beste biopic handlet ikke om verken kongelige eller store kunstnere. I stedet skildret den dramatikken bak kulissene da den første episoden av humorprogrammet Saturday Night Live skulle sendes på 1970-tallet. Jason Reitmans (Juno, Up in the Air) Saturday Night er en herlig kaotisk, underholdende og fascinerende dramatisering av TV-historien med perfekt rollebesatte skuespillere. Men vi fikk også en annen form for nostalgiske tilbakeblikk i biografiske filmer som The Bikeriders, One Life og Woman of the Hour.

Demi Moore i The Substance. Copyright: Mubi/Metropolitan Filmexport / Website: Outnow.

Kvinnelige regissører styrer filmtilbudet

Blink Twice, La chimera, Lisa Frankenstein, Håndtering av udøde, The First Omen, Watchers, My Old Ass... Både severdige og vellykkede filmer av kvinnelige regissører manglet knapt i 2024, og er en påminnelse om at det ikke finnes noen grunner til at de skal bli overskygget av menn. Men det mest bemerkelsesverdige gjennombruddet var franske Coralie Fargeat, hvis bisarre body horror-grøsser The Substance, med en strålende Demi Moore, ble et av årets mest omtalte fenomen. Etter en velfortjent Golden Globe-nominasjon er Fargeat ett skritt nærmere Oscar-utdelingen...

Michael Keaton i Beetlejuice Beetlejuice. Copyright: Warner Bros. Pictures / Website: Outnow.

Oppfølgere som holder mål

Det som før var et varseltegn på at filmskapere går tom for ideer og fortsetter å melke gamle filmhistorier, ses i dag som en mulighet for kjære klassikere til å få inspirerte oppfølgere. Spesielt skrekksjangeren fikk store comebacks, med to ikoniske karakterer i den spennende Alien: Romulus og den morsomme Beetlejuice Beetlejuice, som begge klarte å gjenskape atmosfæren til sine klassiske originaler. Men også Nattevakten - Demoner går i arv, A Quiet Place: Day One, Maxxxine, Terrifier 3, Innsiden ut 2 og ikke minst Deadpool & Wolverine var glimrende oppfølgere.

Willa Fitzgerald og Kyle Gallner i Strange Darling. Copyright: Magenta Light Studios / Website: Outnow.

Original som leverer

For de som foretrekker originaltitler fremfor etablerte franchiser, var det neppe mangel på filmer heller. Den uforutsigbare thrilleren Strange Darling bød på en opphetet atmosfære med twister, Rebel Ridge leverte intens action med samfunnskritiske budskap, mens den Oscar-vinnende American Fiction var strålende satire. Selv skrekksjangeren kunne skryte av kjente titler som i år kunne skilte med nye, unike – og vridde – variasjoner av sjangeren. Filmer som Abigail, Immaculate, Late Night with the Devil, In a Violent Nature og ikke minst Longlegs (igjen med Nicolas Cage) var delikate bidrag til skrekkfilmen.

Joaquin Phoenix i Joker: Folie á Deux. Copyright: Warner Bros. Pictures / Website: Outnow.

Skuffelser vi helst vil glemme

Til tross for et sjenerøst utvalg kvalitetsfilmer dukket en og annen skuffelse opp. Rebooten The Crow var en dødsdømt fiasko allerede før premieren, til tross for den talentfulle Bill Skarsgård i hovedrollen. Madame Web var en sliten superheltfilm, mens Night Swim og Imaginary gjorde svært få skrekknerder glade. Men årets største, spektakulære fiasko var utvilsomt den mislykkede Joker: Folie á Deux, som verken fortsatte den populære originalfilmens historie på en tilfredsstillende måte, eller en gang brukte den karismatiske Lady Gaga skikkelig.