Det fantastiske filmåret 2024
Anbefaling - Andreas Samuelsson
Filmutvalget på kino og strømmetjenester bød på både store overraskelser og triste skuffelser samt severdige biopics, oppfølgere, grøsser og queer-filmer. Her er en oppsummering av filmåret 2024.
Norsk talent i Hollywood
Norske talenter tar mer og mer over i Hollywood. I år så vi både Joachim Rønning regissere Young Woman and the Sea, mens Renate Reinsve (som også imponerte i norske Armand) og Kristoffer Hivju dukket opp i henholdsvis A Different Man og Red One. Men det var Kristoffer Borgli (Syk pike) som lagde en av årets kuleste og mest skrudde filmer, Dream Scenario. En morsom, tankevekkende og tragisk fantasi om en vanlig familiefar og høyskoleprofessor (den alltid severdige Nicolas Cage) som ufrivillig blir en kjendis når han begynner å dukke opp i folks drømmer.
Queer-filmen blomstrer
Vi blir stadig mer bortskjemt med kvalitetsfilmer med LHBTQ-temaer eller hovedpersoner, og 2024 var intet unntak. Hovedsakelig imponerende var All of Us Strangers, en av årets beste og mest rørende filmer. Andrew Haighs (Weekend) drama skildrer følsomt hvordan en homofil manusforfatter (Andrew Scott) takler både foreldrenes død og forholdet til en nabo (Gladiator II-stjernen Paul Mescal). Men vi fikk også suverene titler som Femme (drama om drag og hatkriminalitet), Love Lies Bleeding (thriller om lesbisk romantikk og mord), I Saw the TV Glow (psykologisk skrekk om å komme ut som trans) og norske Kjærlighet (om begge deler homo- og heterocruise).
Spikeren i kista for romantiske komedier
Hvis du ikke er for kynisk, er det alltid noen romkomer å pløye gjennom når vårfølelsene er på sitt sterkeste. Men årets alternativer - som Anyone But You, Irish Wish og ikke minst ærverdige A Family Affair - (lot mye tilbake å ønske) og man kan spørre seg om det kan være nær dødsstøtet for sjangeren. Mer interessante skildringer av kjærlighet og forhold på film var i stedet Luca Guadagninos fantastiske Challengers, som handlet om et trekantdrama i en tennissetting. Kinds of Kindness og May December skildret også interessante, men desto mer tragiske, kjærlighetsforhold av ulike slag.
Kaos bak kulissene i årets biopic
Årets beste biopic handlet ikke om verken kongelige eller store kunstnere. I stedet skildret den dramatikken bak kulissene da den første episoden av humorprogrammet Saturday Night Live skulle sendes på 1970-tallet. Jason Reitmans (Juno, Up in the Air) Saturday Night er en herlig kaotisk, underholdende og fascinerende dramatisering av TV-historien med perfekt rollebesatte skuespillere. Men vi fikk også en annen form for nostalgiske tilbakeblikk i biografiske filmer som The Bikeriders, One Life og Woman of the Hour.
Kvinnelige regissører styrer filmtilbudet
Blink Twice, La chimera, Lisa Frankenstein, Håndtering av udøde, The First Omen, Watchers, My Old Ass... Både severdige og vellykkede filmer av kvinnelige regissører manglet knapt i 2024, og er en påminnelse om at det ikke finnes noen grunner til at de skal bli overskygget av menn. Men det mest bemerkelsesverdige gjennombruddet var franske Coralie Fargeat, hvis bisarre body horror-grøsser The Substance, med en strålende Demi Moore, ble et av årets mest omtalte fenomen. Etter en velfortjent Golden Globe-nominasjon er Fargeat ett skritt nærmere Oscar-utdelingen...
Oppfølgere som holder mål
Det som før var et varseltegn på at filmskapere går tom for ideer og fortsetter å melke gamle filmhistorier, ses i dag som en mulighet for kjære klassikere til å få inspirerte oppfølgere. Spesielt skrekksjangeren fikk store comebacks, med to ikoniske karakterer i den spennende Alien: Romulus og den morsomme Beetlejuice Beetlejuice, som begge klarte å gjenskape atmosfæren til sine klassiske originaler. Men også Nattevakten - Demoner går i arv, A Quiet Place: Day One, Maxxxine, Terrifier 3, Innsiden ut 2 og ikke minst Deadpool & Wolverine var glimrende oppfølgere.
Original som leverer
For de som foretrekker originaltitler fremfor etablerte franchiser, var det neppe mangel på filmer heller. Den uforutsigbare thrilleren Strange Darling bød på en opphetet atmosfære med twister, Rebel Ridge leverte intens action med samfunnskritiske budskap, mens den Oscar-vinnende American Fiction var strålende satire. Selv skrekksjangeren kunne skryte av kjente titler som i år kunne skilte med nye, unike – og vridde – variasjoner av sjangeren. Filmer som Abigail, Immaculate, Late Night with the Devil, In a Violent Nature og ikke minst Longlegs (igjen med Nicolas Cage) var delikate bidrag til skrekkfilmen.
Skuffelser vi helst vil glemme
Til tross for et sjenerøst utvalg kvalitetsfilmer dukket en og annen skuffelse opp. Rebooten The Crow var en dødsdømt fiasko allerede før premieren, til tross for den talentfulle Bill Skarsgård i hovedrollen. Madame Web var en sliten superheltfilm, mens Night Swim og Imaginary gjorde svært få skrekknerder glade. Men årets største, spektakulære fiasko var utvilsomt den mislykkede Joker: Folie á Deux, som verken fortsatte den populære originalfilmens historie på en tilfredsstillende måte, eller en gang brukte den karismatiske Lady Gaga skikkelig.