Metafiseringen av Facebook
Artikkel - Vilde Skauge
Det stormet fælt rundt Meta og Mark Zuckerburg i høst. Lang nedetid, lekkede dokumenter, varslere og navnebytte skapte overskrifter verden rundt. Hvis du, som oss, synes det ble litt mye å følge med på i høst så har du en liten oppsummering her.
Tidligere i år kunne PRESSET. skrive om den nye storsatsingen til Facebook. Tekonologi-giganten kunngjorde nemlig tidligere i år at de jobber med å utvikle et såkalt “metavers”, eller “meta-univers” på norsk- en verden der folk skal kunne leve livet sitt i en slags virtuell virkelighet, og blant annet møte hverandre som digitale avatarer. Deres første steg mot denne ambisiøse utviklingen? Å bytte navn.
I oktober 2021 endret selskapet Facebook navn til Meta (det sosiale nettverket heter imidlertid fortsatt Facebook). Ifølge the Verge er ambisjonen til Meta å bli kjent for mer enn bare sosiale medier og alt det negative som følger med. Kort fortalt skal navnebyttet reflektere selskapets voksende ambisjoner utover sosiale medier. “Metaverset” er altså sekskapet sin visjon for en virtuell versjon av internett, ved bruk at teknologi som virtuell og augmentert virkelighet. Til CNBC sier Zuckerberg at DNA-et til Meta er å skape tekonologi som kobler mennesker sammen, og metaverset blir den neste grensen, akkurat som sosiale medier var da de startet.
Selve begrepet “metaverset” er hentet fra en sci-fi-bok fra 1992 kalt Snow Crash, skrevet av Neal Stephenson. I denne boken samhandler mennesker som avatarer i en tredimensjonal virtuell verden. Ifølge en presentasjonsvideo av Facebook vil ikke dette kun være VR slik vi kjenner det i dag, men også ha muligheten til å inkludere hologrammer. Tek.no kaller det et slags univers i universet. Enn så lenge betyr dette at plattformer som Instagram og WhatsApp ikke lenger driftes av Facebook, men at Facebook (den sosiale plattformen), Instagram og WhatsApp alle driftes av moderselskapet Meta.
Bekymring og skepsis
Medieviter Ida Aalen, som blant annet har utgitt boken Sosiale Medier, sier at Meta sin nye retning stresser henne. Hun mener at disse selskapene har alt for mye makt og innflytelse og at de ligger langt foran reguleringene- i og med at det knapt finnes reguleringer. Aalen argumenterer også for at det faktum at Facebook er et amerikansk selskap utgjør en risiko. Ifølge henne har de nemlig et annet syn på privatliv.
Rådgiver i Civita og forfatter for boken Personvern etter Snowden. Privatliv i det digitale samfunn, Eirik Løkke deler bekymringene til Aalen. Han argumenterer for at selv om vi som enkeltborgere kan få masse kule tjenester så er ikke det nødvendigvis bra for samfunnet. Spesielt ytringsfrihet og personvern blir en utfordring for samfunnet da Meta er så stor og kontrollerer så mye at det er vanskelig å kontrollere dem.
Et navnebytte i grevens tid?
Det siste året har det vært mye kritikk å få for Meta. I begynnelsen av oktober var selskapet nede i over seks timer sammenhengende. Nedetiden påvirket plattformer som Facebook, Messenger, Instagram og WhatsApp. Noe som førte til at mange pekte på hvor avhengige samfunnet har blitt av sosiale medier.
Senere i måneden sto Facebook-varsleren Frances Haugen frem i Senatet og vitnet om at selskapet svekker demokratiet. Den tidligere produktsjefen argumenterte for at Meta skader barn, skaper skiller og hevdet at Meta holder tilbake informasjon, i tillegg til å dele informasjon som de vet er skadelig for samfunnet. Ifølge henne setter selskapet vekst og inntjening fremfor alt. Eksempelvis trekker hun frem algoritmer som leder barn fra sunne oppskrifter til anorektisk innhold.
I et lengre innlegg på Facebook har Zuckerburg selv forsvart dette og mener at forskningen blir “tatt ut av sammenheng”. Om dette er motivasjonen bak navnebyttet og storsatsingen er ikke godt å si. Ifølge Zuckerburg har han lenge vurdert å gi selskapet et nytt navn, men det var først i år at han innså at tiden var inne.
Som sagt er er det enda usikker hvordan dette nye metaverset vil fungere. Meta har annonsert at de kommer til å bruke rundt 10 milliarder dollar det neste året for å utvikle teknologien som trengs for å skape metaverset og selv estimerer Zuckerberg at metaverset vil bli mainstream i løpet av de neste fem til ti årene – Vi venter i spenning.
Les også PRESSET.s andre saker om Meta, Facebook og fremtiden for det sosiale mediet: