Sosiale medier blir virtuelle læringsrom som erstatning til seksualundervisning
Kommentar – Emma Magdalena N. Glimstad
Mangelfull, lite imponerende og gjerne fraværende seksualundervisning i klasserommene har ført til virtuelle læringsrom som en erstatning. Men til tross for at alternativet er et hjertelig forsøk på å dekke kunnskapshull, er det til syvende og sist skolene som må stå for hovedansvaret.
Rundt om i verden går altfor mange mennesker glipp av kritisk, ofte livsviktig lærdom på temaet. Privatpersoner og grasrot-bevegelser har derfor tatt på seg oppgaven om å gi verdens befolkning sex-snakken de har gått glipp av – med sosiale medier som kommunikasjonsmedium.
Manko på god seksualundervisning for alle
I Polen står seksualundervisningen i fare for å bli kriminell og abortloven enda strengere, noe som har ført til store demonstrasjoner. I USA er sannsynligheten for å bli gravid som tenåring betydelig større hvis du tilhører en raseminoritet, enn hvis du er hvit, skal man tro statistikk fra Centers for Disease Control and Prevention (CDC). Og i 2016 var 7 av 10 lærere misfornøyde med egen seksualundervisning i Norge, ifølge NRK.
Virtuelle læringsrom som en erstatter
#metoo er bare ett eksempel på hvordan en hel verden fikk konsekvensene av en bevegelse som oppsto som en reaksjon på en ukultur med seksuell trakassering og uønsket seksuell oppmerksomhet. Mange trekker linjer mellom dette og mangelfull seksualundervisning rundt om i verden.
Det er for øvrig mange som engasjerer seg i det som oppstår som et slags virtuelt læringsrom. Rundt om i den vestlige verden har privatpersoner og mindre organisasjoner gjort seg synlige på sosiale medier, der de jobber for et informerende, mer inkluderende og aksepterende syn på sex, kropp og seksualitet. Instagramkontoer som @allbodieshealth, @period.berlin, @gurlstalk, @asktia, @killerandasweetthang, @erikalust og @clueapp er bare en liten håndfull aktivister eller virksomheter som jobber for å skape et bedre tilbud i seksualundervisningen i virtuelle læringsrom.
PRESSET. har tidligere dekket hvordan Instagram har sensurert kontoen til sexolog-podcasten “Shameless Sex”. Dette beviser motstanden disse virtuelle læringsrommene kan oppleve når de dekker hullene i seksualundervisningen.
Når det virtuelle læringsrommet ut til alle?
De sterke reaksjonene på den mangelfulle seksualundervisningen på skoler, tyder på at det både er et behov for og et ønske om bedre tilbud for alle. Men spørsmålet er om de virtuelle læringsrommene som har oppstått som en erstatning, faktisk treffer så bredt som det skolene eventuelt hadde gjort.
Instagramkontoene nevnt over utgjør en virtuell verden som i stor grad treffer en målgruppe som består av jenter og kvinnelige interesser, som utfordringer knyttet til vagina, pupp og mensen. I tillegg var de som ble lagt under lupen i #metoo-bevegelsen menn, der formålet var å åpne opp for kvinners erfaringer (henholdsvis med samfunnets interesser i ryggen).
Men hvis seksualundervisningen trenger en virtuell erstatter med en målgruppe som består av folk med en vagina, hvordan dekkes da kunnskapshullene i den mannlige befolkningen? Det er åpenbart at det er skolene som skal stå for hovedansvaret for en tilstrekkelig seksualundervisning. Men når en rekke land feiler såpass hardt på dette punktet, fortjener sosiale medier-aktivismen en klapp på skuldra.
Lang vei å gå
Det har haglet kritikk mot skolene og seksualundervisningen lenge, og det ser ut som at ting endelig begynner å gå riktig vei i Norge. I 2018 inngikk Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet ifølge Sykepleien et samarbeid om å kartlegge seksualundervisningen i håp om å gjøre den bedre. Men Norge bør ikke ha som mål å bare bedre situasjonen, men også jobbe med å stå fram som et eksempel på en god seksualundervisning, slik at andre land kan følge etter.