Nettdating: Drømmemannen eller mester-svindler

Reportasje - Mathea Arsky

I lys av VGs nye head liner-sak «Tinder-svindleren» er det viktig å presisere de mørke sidene ved digitaliseringen av datingarenaer.

På nettet introduserer datingappen Tinder tjenesten sin ved å skrive at “Folkene vi møter kan forandre livet vårt. En venn, en date, en flørt, eller til og med et uventet møte kan endre noens liv for alltid.”

For Cecilie Schrøder Fjellhøy viste dette seg å være sant. Til VG forteller hun om romantikken som blomstret da hun «matchet» med Israelske Simon Leviev på datingappen Tinder mens hun bodde i London. Han ga seg ut for å være sønnen av en diamant-mogul, noe hans pengebruk og luksusliv underbygget.

Simon Leviev i Berlin med en svensk kvinne. Foto: VG/Tore Kristiansen

Simon Leviev i Berlin med en svensk kvinne. Foto: VG/Tore Kristiansen

I starten av forholdet tar Simon Cecilie med på ekstravagante dater med privatfly og er ikke forsiktig med å dra kortertet. Den spontane romansen utvikler seg fort, og etter et par måneder sammen leter paret etter en felles luksusleilighet i London. Fremtiden deres ser lys ut.

Datingen tar derimot en uhyggelig vending da Simon legger ut om sin «ustabile sikkerhetssituasjon», forårsaket av hans status som milliardærarving. Han spør om å få bruke kredittkort i Cecilies navn for å beskytte seg selv slik at han unnlater å legge igjen digitale spor. I god tro om at kjæresten hennes, som har råd til å ta en svipp-turer innom Oslo med privatfly, vil betale tilbake pengene går hun med på sikkerhetstiltaket. 

Pengeforespørslene utvikler seg i følge Cecilie til å være et stort samtaleemne, og når tilbakebetalingene fra Leviev ikke går igjennom aner hun at noe er galt. Som en siste mulighet for Simon til å vise seg som den mannen hun trodde han var inviterer hun til lunsj med venner og familie i Oslo. Simon dukker angivelig aldri opp.

Store mørketall

Cecilies er i følge rapporter fra ØKOKRIM ikke alene om å være offer for dating-svindel. Tall fra trusselvurderingen for 2018 viser at i 2017 rapporterte 286 norske kvinner og menn dating-bedrageri i form av pengeoverføringer til utenlandske «kjærester» verdt 150 millioner kroner, i tillegg mener de at det forekommer store mørketall ved denne statistikken. I gjennomsnitt tappes dermed de fremtredende ofrene for ca 525 000 kr. Cecilie stod derimot igjen med forbruks- og kredittlån på hele 2,1 millioner kroner.

Offer: “Ha forståelse”

Tove Løken forteller til PRESSET. at hun jobber for å minke stigmatiseringen av ofrene i slike svindelsaker gjennom sin nettside datingsvindel.com, som igjen kan bidra til å redusere mørketallet. Hun ble selv utsatt for bedrageri av en mann på nettet og startet nettsiden for å komme seg gjennom den emosjonelt tøffe tiden i etterkant. Hun presiserer at spesielt samfunnet må «(...) ha forståelse for det svindelofrene har vært igjennom», og legger vekt på nettroll som anvender sosiale medier til å hetse ofrene. Videre gir Tove substans til uttrykket «kjærlighet gjør blind» da hun forteller at;

Det var jo en del røde flagg hele veien, men det som skjedde var at jeg valgte å ignorere flaggene, så jeg kunne jo avsløre han tidligere. Jeg tenkte ikke at han kunne være en som ville lure meg, det var ikke i tankene mine. Hvis jeg hadde tenkt på det ville jeg oppdaget [svindelen] før
— Tove Løken
Tove Løken ble utsatt for svindel og leder nå nettsiden datingsvindel.no Foto: Tove Løken

Tove Løken ble utsatt for svindel og leder nå nettsiden datingsvindel.no Foto: Tove Løken

Tiltak mot fremtidige dating-svindler

Tinder prøver å bevisstgjøre brukerne sine på slike situasjoner da de advarer: “Svar aldri på en forespørsel om å overføre penger, spesielt utenlands eller via bankoverføring, og rapporter det til oss umiddelbart – selv om personen hevder at de er i en nødssituasjon.»

Beskytt deg selv og andre mot bedrageri med ØKOKRIMs 8 råd for å unngå å bli bedratt: 

  1. Ikke gi fra deg personopplysninger, konto- og kredittkortinformasjon til personer og firmaer som henvender seg til deg per telefon eller e-post.

  2. Ikke gi fra deg passord og pinkoder til personer som henvender seg per telefon eller e-post.

  3. Sjekk hvorvidt informasjonen som gis er korrekt før du betaler for en vare eller tjeneste. Har du ikke bestilt varen, skal du ikke betale.

  4. Ikke still din konto til disposisjon for overføringer fra/til ukjente personer.

  5. Vær kritisk til løfter om stor gevinst: det som er for godt til å være sant er gjerne det.

  6. Sørg for å ha gode rutiner for fakturabehandling og andre overføringer, særlig i ferietider.

  7. Hvis noen prøver å stresse deg, slik at du må ta raske avgjørelser om avtaler og betalinger. Avbryt kontakten.

  8. Ta kontakt med ØKOKRIM, politiet eller Finanstilsynet dersom du er usikker på om du er utsatt for bedrageriforsøk.