En lederartikkel om trender
Leder - Steffen Tomt
Trender som kommer og trender som går, eller gikk ikke den kjente sommersangen helt slik? Kanskje ikke, men omskrivningen av den kjente linja stemmer merkelig godt uansett. Det er vanskelig å tenke seg at noe som forsvant ut av minne og samfunnet på 80-tallet skulle komme tilbake, eller at noe fra så kort som noen år tilbake skulle få seg en ny runde, men slik er det nå en gang. Ting forsvinner aldri helt, selv om det kanskje kan virke som det i øyeblikket.
Så da endte vi her på slutten av semesteret og en lang, stressende og innholdsrik vår. Med en helt egen utgave dedikert til det som forsvinner men kommer tilbake. Til det som får nye runder i rampelyset, til det som blir definerende for en hel ny generasjon, akkurat slik det kanskje var for de som først opplevde det alle de årene tidligere. Trender, ja de er like sikre som at den samlede studentmassen i Norge puster godt ut i slutten av juni. For en liten stund hvert fall. Noen trender og former trender tar, enten det være seg hår, klær eller noe annet kommersielt, vil alltid henge igjen i en eller annen variant.
Men det mange kanskje ikke tenker så mye over er hvordan mediene våre, de digitale flatene vi alle omringer oss med hver eneste dag, også følger visse former for trender. Enten det dreier seg om UX-design, fargebruk i emosjonelle scener på lerretet, eller tendenser fra tidligere medieformater. Trender hjemsøker mediene våre i like stor grad som klesstilen du ser mest av på gata. Så da var det på tide for oss i redaksjonen å faktisk rettet et lite blikk mot nettopp dette, trendene som mediene våre formes gjennom, preges av og videreutvikles av. Et lite dykk ned i det som er rammene og formene for mediene våre, deres inspirasjonskilder og ikke minst hvordan mediene selv blir påvirket av det som skjer rundt oss.
Nå som sommeren er her for alvor for mange av oss, er det en viss glede over å kunne avslutte en lang vår med et siste utgave for denne gangen. Den 36 i en lang rekke med utgaver siden 2018. Med denne utgaven, semesterets siste, så tar vi i redaksjonen en velfortjent ferie. Ferie fra alt av eksamensoppgaver, ferie fra alle seminarer og innleveringer, og ferie fra den underveldende dårlige kaffen på de slitne maskinene i kantina. Og med det så håper vi selvfølgelig at denne utgaven og dens ulike tekster kan gi deg noen nye tanker, ideer eller forståelse. Aller helst håper vi at denne utgaven, slik som de tidligere forhåpentligvis kan ha gjort, vekke en viss form for nysgjerrighet.
God lesning fra alle oss i redaksjonen og riktig god sommer! Husk at alt har sin tid, og all tid har sin form.
– Steffen Tomt, sjefredaktør