Schibsteds Adevinta kjøpte eBays rubrikkvirksomhet
Artikkel – Anders W. Letnes
Adevinta betalte 85 milliarder. Nå er de størst i verden på digital rubrikkvirksomhet. Men hva er egentlig det? Og hva betyr oppkjøpet?
Sommeren, som resten av 2020, har vært preget av koronanyheter. Om man ikke har tatt en velfortjent nyhetspause, har man møtt overskrifter om nordmenn i sekundstrid for å slippe karantene på vei hjem fra Spania, eller Hurtigruten-skandalen her hjemme.
Noen har nok likevel fått med seg at Schibsted-eide Adevinta har kjøpt eBays rubrikkvirksomhet. Har du hørt om saken, men trukket på skuldrene og tenkt «hva er rubrikkvirksomhet»? Eller lurer du på hva oppkjøpet betyr for norsk medielandskap? Vi gir deg svarene.
Hva er rubrikkvirksomhet?
Da norske mediehus skrev om saken i sommer sto det ikke noe om hva «rubrikkvirksomhet» faktisk er for noe. Et kjent eksempel er finn.no. Rubrikkvirksomhet er altså markedsplasser av denne typen.
Før internett var rubrikkannonser en viktig inntektskilde for papiravisene. Her kunne man selge ting eller eiendom og tilby tjenester. Aktører på nettet spiste etter hvert opp store deler av denne inntekten. Faktisk ble finn.no lansert som et samarbeid mellom Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen for å sikre at rubrikkinntektene ikke forsvant. Schibsted, som eier alle disse, fikk da tilbake noe av det tapte.
Adevinta ble til etter Schibsted skilte sin globale rubrikkvirksomhet ut i et eget selskap. Med andre ord eier ikke Adevinta finn.no, men driver andre digitale markedsplasser i 16 land. Blant annet har de Leboncoin i Frankrike, InfoJobs og Milanuncious i Spania, og deler av OLX i Brasil, ifølge Oslo Børs.
Hvorfor er det viktig?
Oppkjøpet er viktig fordi det gjør Adevinta til verdens største på digital rubrikkvirksomhet. Schibsted var allerede blant de største. Nå er de enda større – på et vis. Oppkjøpet ble nemlig gjort med blant annet aksjer i Adevinta. Med andre ord har eBay, ved å selge sin egen rubrikkvirksomhet eBay Classifieds Group til Adevinta, selv fått en bit av Adevinta-kaka. Schibsted, som før eide 59 %, eier nå 33 %, mens eBay eier 44 %, ifølge Dagens Næringsliv.
Tross dette styrker kjøpet Schibsteds posisjon. Fra før eier de finn.no, mittanbud.no, e24.no, Aftenposten, VG, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Fædrelandsvennen, Adresseavisen, Harstad Tidende, iTromsø og mer til. Dette kjøpet styrker dem internasjonalt.
Mer penger til mediehusene?
Noen har spurt seg om dette vil føre til mer penger i mediehusene Schibsted eier. Som nevnt mistet avisene mye av rubrikkinntektene til nettaktører. Teknologiganter som Google og Facebook har også spist mye av annonseinntektene til nettavisene.
Schibsteds konsernsjef, Kristin Skogen Lund, kan riktignok ikke love Adevinta-penger tilbake til mediehusene, ifølge Medier24.
Allikevel, som med finn.no i sin tid, betyr dette at Schibsted har gjenvunnet noe av makten. At mediehusene har en suksessfull eier i ryggen må gi en viss trygghet, selv om det ikke nødvendigvis er mediehusene selv som står for denne suksessen.
Fornøyde sjefer
Adevinta-sjef Rolv Erik Ryssdal sa i en pressemelding at kombinasjonen av de to selskapene er en av de mest spennende historiene i den digitale rubrikksektoren. I samme pressemelding uttalte Schibsted-sjef Kristin Skogen Lund at Schibsteds eiere og ledelse støttet avtalen mellom Adevinta og eBay. Dette vil styrke verdiskapningen for Schibsted og resten av Adevinta-eierne.