Digital festivalsommer
Artikkel - Linnea J. Aasrum
Mange var redde for at koronapandemien ville gjøre slutt på norske sommerfestivaler. For å forhindre at denne redselen ble en realitet bestemte DNB seg for å gjøre festivalsommeren digital. Her er en oppsummering av hvordan dette gikk og hvilke erfaringer vi sitter med etter en nokså uvanlig sommer.
Det er krevende tider. Spørsmålet er om det blir business as usual eller business i det hele tatt.
Utallelsen kom fra Tone Østerdal, daglig leder i norske konsertarrangører i et intervju med VG i slutten av mars i år. På dette tidspunktet var Norge i ferd med å stenge helt ned. Beredskapsnivået i Oslo hadde nådd nivå tre og vi sto alle en uvitende tid i vente. Hva som ville skje med sommerplanene våre sto kanskje ikke øverst på lista over bekymringer på dette tidspunktet, men så fort sommermånedene rundet hjørnet ble det fort et mye diskutert tema.
Siden koronaviruset rammet landet vårt har det vært et sterkt fokus rettet mot å holde kultur-Norge oppe og gående. Da sommeren begynte å nærme seg fikk mange festivalarrangører kjenne pandemiens konsekvenser på kroppen. Hvordan skulle festivalene klare seg?
Skjebnesvanger beskjed
I april kom beskjeden om at forbudet mot folkeansamlinger på over 500 fikk en ny skjæringsdato. Det ville ikke lenger være mulig med store grupper mennesker i sommer. Flere begynte å lure på hva som ville skje med deres forhåndsbestilte festivalbilletter og den klarerte timeplanen vi alle hadde gledet oss til å fylle med yrende stemning og god musikk.
Personlig har Stavernfestivalen alltid hatt en plass i kalenderen hver sommer. Da nyheten om at også denne festivalen ble avlyst ble jeg mildt sagt skuffet og tenkte at dette brått ble slutten på festivalsommer i Stavern for alltid.
Løsningen: Digitale festivaler
DNB kom senere på banen med en plan om å få til festivalsommer allikevel. Markedsdirektør i DNB, Aina Lemoen Lunde kunne på dette tidspunktet meddele i et intervju med NRK at de hadde kommet med en alternativ løsning.
Det blir festivalsommer i år også, men som det meste andre i år, så blir også den litt annerledes. I år, i og med at ikke festivalfolket kan komme på festival, så tar vi festivalen hjem i stua til folk.
Jeg fikk selv høre om dette på sosiale medier. På Instagram og Facebook delte festivalarrangører over hele Norge en beskjed som skulle være redningen for musikkinteresserte i sommer. Konserter fra åtte festivaler blir strømmet fra én digital plattform i regi av DNB. Til nå har fem festivaler blitt gjennomført, og i dag står Øyafestivalen for tur. Her skal artister som Emilie Nicolas og KAMARA opptre.
Dette er virkelig et nytt, kreativt og godt initiativ som kan holde liv i norske festivaler! Digitale sommerfestivaler har gjort at de som allerede hadde forhåndsbestilt billetter og de som generelt hadde gledet seg til festival, fortsatt får oppleve det.
Hvordan har det egentlig gått?
Skepsisen hos mange har nok vært stor til dette prosjektet, da det vi alle assosierer med festival er klynger med mennesker som danser, drikker og koser seg med musikk. Å få til den samme stemningen virtuelt er ikke like enkelt.
Selv om det ikke kan sammenlignes med fysisk tilstedeværelse på en festival virker det som folk flest har satt pris på at noen har lagt arbeid ned i å få til en alternativ løsning i en tid hvor vi ikke kan være samlet foran en stor scene.
Julia Witek i trioen No.4 har vanligvis full timeplan om sommeren. Konseptet digital festivalsommer har gjort at de fortsatt kan holde hjulene i gang til tross for koronapandemien. I et intervju med NRK forteller hun at hennes oppfatning av hele situasjonen er at folk flest tok den digitale løsningen godt i mot.
Det virket som det var en lettelse for folk å på en måte kunne se noe live, som liknet på noe de har opplevd før, da vi hadde strømmekonsert forrige gang. Da så vi i sosiale medier at det var mange som sa dette var gøy og koselig å se igjen.
Daglig leder i Øyafestivalen, Tonje Kaada mener også at den alternative løsningen til festivalsommer har fungert bra hittil. De digitale strømmekonsertene gir en smakebit av hva vi kunne opplevd i sommer.
Sammenlignet med en sommer uten noen festivaler, er denne løsningen helt klart et godt alternativ som vil klare å holde interessen for festivaler oppe frem til vi kan stå sammen foran en scene igjen og skåle for at festivallivet fortsatt lever i sitt beste velgående.
Det er virkelig ikke mye positivt å si om korona, men en ting er sikkert: det har rustet oss til å finne alternative løsninger som gjør at vi fortsatt kan nyte det sosiale livet vi en gang tok for gitt.