Seksualundervisning på YouTube
Artikkel - Ida-Kristin Tvedt
Kleine lærere fører til at ungdom ikke får den seksualundervisningen de har krav på og rett på. Men manglende undervisning, gjør ikke ungdommen mindre lærevillig. De må derfor finne frem til informasjonen selv, og da er det greit å ha tilgang til uendelig mengder materiale på nett.
Du husker det gjerne selv? Den kleine middelaldrende læreren står foran klassen bestående av pubertale ungdommer som har en stadig økende interesse for seksualitet. Læreren prøver hardt å fortelle om erogene soner, kjønnssykdommer, kondomer, reproduksjon, heteroseksualitet og homoseksualitet. Elevene synes gjerne det er litt småkleint selv, for det er tross alt læren din som står å snakker om sex foran 25 andre som er minst like usikker på egen kropp og seksualitet som deg selv.
For min egen del bestod seksualundervisnigen gjennom 10 år skolegang av to ulike skoletimer. Først av helsesykepleieren som samlet alle jentene i 6 klasse for å fortelle om mensen. Hva, eller om, guttene i klassen min fikk noe seksualundervisning vet jeg ikke. Det andre møtet med seksualundervisning kom først på ungdomsskolen i 10 klasse. Da bestod seksualundervisningen av de siste 30 minuttene av en naturfagtime (som for så vidt handlet om noe helt annet enn kropp. Jeg tror vi snakket om periodesystemet), hvor læreren min gikk raskt gjennom hvordan jenter blir gravide og hva som skjer når en gutt får ereksjon. Uten mulighet for å stille spørsmål, fordi det ringte ut til friminutt. Saved by the bell, godt planlagt av en lærer som helt tydelig ville være alle andre steder enn i det klasserommet. Alt vi ble fortalt i 10 klasse kunne vi allerede. Hvilken 16 åring vet ikke allerede hvordan barn blir til? Den halvtimen med selvpining kunne læreren med andre ord spart seg for. Min seksualundervisning på skolen har altså vært manglende. Selv ikke den klassiske kondom på banan kan jeg huske å ha sett i min skolegang. Det så jeg for første og siste gang en kveld på humanetisk konfirmasjons-undervisning.
I kompetansemålene for 10 klasse står det at seksualundervisning også skal finne sted i kroppsøving. Der står det at eleven skal kunne “reflektere over korleis ulike framstillingar av kropp i media og samfunnet påverkar bevegelsesaktivitet, kroppsidentitet og sjølvbilete”. Alt jeg lære i kroppsøving var at jeg er elendig i fotball. At seksualundervisning inngår i kroppsøving fant jeg først ut i researchen til denne artikkelen. Det skal riktignok sies at gymlæreren min også vær naturfagslærere min. Altså samme kleine mann på 50 år som skulle lære 16 åringer om hvordan barn kommer til verden, og forventet at dette var helt ny kunnskap for oss.
Seksualundervisning på nett
Så hva gjør man da når seksualundervisningen er manglende? Jo, da tar man saken i egne hender. Og la oss være ærlig, ingen ungdom liker å snakke med foreldre eller lærere om seksualitet. Så da blir det å finne ut informasjonen på egenhand, på det store internettet. Det er flere YouTubere og Podcastere som tørr å snakke åpent om seksualitet, heldigvis. YouTubere som Isabell Eriksen eller Podcastere som Iselin Guttormsen er gull verdt. Gjennom slike åpne influencere får ungdom svar på spørsmål som “når er det vanlig å ha sex for første gang?”, “hvordan forteller jeg mamma at jeg har fått mensen?”, “hvordan vet jeg at jeg er homofil, bifil, aseksuell, heteroseksuell, panfil eller noen av de andre seksuelle identitetene?”. Det er rett og slett plattformer som gir oss svaret på det skolen burde ha, men ikke har gitt oss svaret på.
I et intervju med NRK fra 2019 forteller Isabell Eriksen at hun får så mange spørsmål at hun lurer på om skolen i det hele tatt lærer elevene sine noe som helst, og hun mener skolen og foreldre er nødt til å ta mer ansvar.
— Jeg vet selv hvordan det er. Det er ubehagelig å være uerfaren i forskjellige situasjoner, sier Eriksen til NRK.
Også Iselin Guttormsen er svært åpen rundt temaet seksualitet. Til VG forteller hun at det er når hun reiser rundt og holder foredrag til 8,9 og 10 klassinger at hun virkelig føler at hun snakker til noen som bryr seg om temaet.
— Det synes jeg er veldig gøy, og da føler jeg virkelig at det jeg prater om betyr noe for noen. Når jeg snakker med skoleelever, er det viktig for meg å snakke ungdommens språk. Fortelle om sex og kjønnsorganer på den måten de selv snakker om det på. Det er sjelden noen sovner i timen når vi snakker om sex, sier Guttormsen til VG
Uten personer som Guttormsen og Eriksen, står barn i fare for å ikke få nok eller rett informasjon om kropp og seksualitet. Og uten denne informasjonen, hvordan skal de da vite hva som er greit å si til andre? Dette så verden konsekvensen av i #metoo bevegelsen. En ukultur av seksuell trakassering kom frem i lyset. Hvor mye av en slik ukultur kunne vært unngått med bedre seksualundervisning i skolen?
YouTube-skolen
Et raskt søk på YouTube etter “seksualitet” og “seksualundervisning” resulterer i uendelig mange videoer om temaet. Dette er viktige videoer, som formidler et viktig tema. Men man må aktivt søke etter det. Man må ville lære om det for å søke på det. Er det ikke da bedre å ha en god nok seksualundervisning på skolen, istedenfor å satse på at barn og unge selv skal søke opp dette på YouTube eller Google?
Å satse på at barn og unge selv søker opp temaet seksualitet på YouTube etter en halvhjertet seksualundervisning på skolen blir for dumt. All honnør til influencerene som orker å ta på seg jobben til lærerne. Kanskje det er på tide at lærerne kommer seg på YouTube og lærer noe om hvordan snakke til ungdom om kropp og sex selv?