Gamle formater på nye plattformer
Artikkel - Selma E. Lang-Ree
Vi har alle sett dem. «Photo dumps» på Instagram med fyllebilder tatt på engangskamera. De siste årene har den eldre kamerateknikken eksplodert på sosiale medier.
Et kjapt blikk bakover
Det har derimot ikke alltid vært sånn. Da sosiale medier, spesielt Instagram, kom på markedet var det de nyeste kameraene som skulle vises frem. Det var stas å vise frem hvor imponerende og klare bilder man kunne ta.
Jeg kan umulig være den eneste som husker speilbildene som sirkulerte i den norske blogg-sfæren for 10 år siden. Sophie Elise, Kristine Ullebø og Andrea Badendyck stod posert foran speilet med speilreflekskamera i hånd. Det var disse store, svarte kameraene som de tilsynelatende brukte da de tok bilder til bloggen og Instagram og alt imellom.
Hele verden forelsket i filmfoto
Så skjer det et skifte. Rundt 2017 er det ikke lenger de nye kameraene eller mobilene som tar de mest imponerende bildene, det er de gamle kameraene som har støvet på loftet i årevis. Filmfoto får et enormt opprykk i sosiale medier. Personlig må jeg innrømme at jeg nesten utelukkende tar bilder på film (en dyr hobby), men den ideen fikk jeg ikke av meg selv.
Etter Kendall Jenner snek et Contax T2 inn på Met galaen for første gang i 2018, og henholdsvis de neste årene, har det blitt mer og mer filmfoto i sosiale medier. Hun har fått mye av æren for den økte etterspørselen av spesielt dette kameraet, som blant annet Youtuber Emma Chamberlain også bruker. Frank Ocean har også fotografert Met galaen med eget point and shoot filmkamera siden 2017. I 2018 fotograferte han eventet etter oppdrag fra Vogue.
Denne trenden ser vi fremdeles i dag, men det er ikke bare kjendisene som benytter seg av den. Det finnes en rekke gode argumenter for å skyte på film fremfor å bruke de nyeste, «beste» kameraene, og det er mange fotografer og filmskapere som har holdt seg til de gamle formatene uavhengig av hva som er trendy på Instagram.
Kornete er kult
Selv om den analoge trenden på ingen måte er død, er det tydelige tendenser til at vi har beveget oss et steg videre. Det siste året har det blitt mer og mer av de eldre digitale kameraene å se på Instagram. Vi snakker shitty, små Canon-kamera som gir kornete bilder med datomerking nederst i hjørnet, og håndholdte videokamera med kalde farger som gir assosiasjoner til hjemmevideoer fra slutten av 90-tallet.
Emma Chamberlain utmerker seg kanskje mest her. Hun bruker et såkalt «handycam» hyppig i videoene sine. Dette i kombinasjon med mer tradisjonelle, moderne filmakera. Klippene fra handycammen brukes som oftest i korte klipp, gjerne med «stygge» motiver som søppel og matsøl. Det er noe med den gamle looken som kan romantisere det meste. Den norske bloggeren Annijor har også et liknende kamera som stadig dukker opp på hennes plattformer, det samme gjelder de nyeste musikkvideoene til Gabrielle. Gjør man et dypdykk i disse musikkvideoene ser man faktisk at de har fulgt denne trendlinjen til punkt og prikke. Den starter med moderne teknikk tidligere på 2000-tallet, film i 2017 og gradvis mer handycam og “utdatert” digital teknikk i 2021.
Sammen med handycams og gamle Canons kom også fisheye-linser og til og med GoProen tilbake. GoPro har kanskje alltid vært populært i enkelte miljøer, typisk friluftsliv, men Tiktoker og Youtuber Brittany Broski har nylig vlogget med dette lille, slitesterke kameraet.
Hva nå?
Hvis trendlinjen fortsetter i denne kronologiske rekkefølgen, er det på tide å tørke støvet av gamle mobiler og iPods. Bilder tatt på iPad ser man allerede mer og mer av. iPaddene har jo alltid hatt kamera, men det har aldri vært spesielt kult å stå posert foran speilet med et svært skjermbrett i hånda. Eller?
Vi har jo også sett at flip-phones og Koss headsets er tilbake. I enkelte miljøer. Kanskje skjer det samme med blackberryen. Det er tross alt ingenting som passer bedre til juicy couture dress og skulderveske, enn en blackberry.