NY UKE, NY BINGE - #40
A-liste - Anders Wiig Letnes
Første helga i oktober sparker virkelig fra seg med storfilmene Joker og Ad Astra, sanseopplevelsen Leviathan, kultfilmen American Psycho og sci-fi thrilleren Children of Men. Altså noe for enhver smak, enten du digger psykopater, havet, verdensrommet eller post-apokalypse.
“Joker” (Cinemateket, NF Kino, ODEON Kino)
Glimrende kritikk, mye kontrovers og vår alles yndlingsklovn. Filmen som fikk en åtte minutters stående applaus på filmfestivalen i Venezia er endelig på kino! Da den ble annonsert møtte filmen mye skepsis. Hvordan lage en Joker-film uten Batman? Joda, Ben Afflecks Batman ble introdusert i Justice League-filmene, men hadde ingen egen film enda. Og det kanskje største spørsmålet: Kan og bør man toppe Heath Ledgers versjon av Jokeren?
Skal vi tro alle som har sett den viser Joker en stor finger til skeptikerne. Øyensynlig kan man like gjerne gi Oscaren til Joaquin Phoenix med det samme. Vi grugleder oss til å høre den psykotiske latteren i helga. Filmen har et litt overraskende navn i regissørstolen. Her finner vi nemlig Todd Phillips, som av en eller annen grunn har gjort et kvantesprang fra Hangover-serien og andre komedier til noe som må være milevis unna komfortsonen hans. Vi applauderer flinke folk som prøver nye ting, noe det virker som Phillips har lykkes rundt 100 % med.
“Ad Astra” (NF Kino, ODEON Kino)
Brad Pitt er i fyr og flamme for tiden. Det har han vel forsåvidt alltid vært. Den råeste traileren før Once Upon A Time In Hollywood - hvor han er like bra som alltid - var Ad Astra. Tankene gikk umiddelbart til Interstellar, og hvis det er noe lignende vi får her er dette en gavepakke til alle sci-fi-fans. Brad Pitt spiller en astronaut som leter etter faren sin, som har forsvunnet på mystisk vis. I tillegg trues Jordens eksistens, noe som bare kan øke spenningen enda et par hakk.
“Leviathan” (Kunstnernes Hus Kino)
Leviathan er eksperimentell dokumentar- og naturfilm som følger livet ombord på en fiskebåt gjennom en natt. Den er filmet med en rekke Go Pro-aktige kameraer som er plassert rundt omkring på båten, eller som henger over ripa mens bølgene slår over dem. Det er ingen hovedperson, forteller og nesten ikke noe dialog. Alt dette skaper en hypnotisk sanseopplevelse hvor vi får oppleve menneskets kamp mot det nådeløse havet.
Kunstnernes Hus Kino har to visninger av filmen: Søndag 6. oktober 18:00 og Søndag 13. oktober 19:30.
“American Psycho” (Netflix)
Kultfilmen er noe av det drøyeste man kommer over. Patrick Bateman (Christian Bale) er en vellykket og rik børsmegler som higer etter status, nytelse og suksess. Han er opptatt av utseendet sitt, spiser på trendy restauranter og går i dyre dresser. Med andre ord kremeksemplet på en materialistisk “riking”. I tillegg er han en psykotisk og iskald seriemorder på fritiden.
Filmen inneholder grafiske drap, blant annet med motorsag, og mye annen moro. Filmen er ikke bare et karakterportrett av Patrick Bateman. Den skildrer også den materialistiske jappetiden på 80-tallet. Og selv om NRK-serien Exit ikke er på langt nær så drøy som American Psycho, ser vi at historier fra finansmiljøet fortsatt inspirerer til drøye fortellinger.
På toppen av det hele må man spørre seg om American Psycho lurer seeren. Skjer drapene på ekte, eller foregår alt inni hodet på Bateman?
“Children of Men” (ViaPlay)
Alfonso Cuarón har blitt et høyt respektert navn i filmverdenen i løpet av 2000-tallet, til tross for at han har laget forsvinnende få filmer de siste årene. Siden Harry Potter og Fangen fra Azkaban fra 2004 har han bare regissert tre spillefilmer: Children of Men (2006), Gravity (2013) og Roma (2018). Spesielt hans to nyeste har sanket en rekke priser - Roma fikk tre Oscar, mens Gravity fikk hele syv stykk. I en tid hvor filmer slippes på løpende bånd, er det betryggende å vite at noen tar seg den tiden som trengs for å lage kvalitet.
Children of Men er også et mesterstykke. Sci-fi thrilleren er satt i en nær fremtid hvor menneskene er i ferd med å dø ut. Årsaken er at det ikke har blitt født et barn på atten år. Dette har skapt en kaotisk, post-apokalyptisk verden tilsynelatende uten noen fremtid. Se for deg The Handmaid´s Tale, bare at barnløsheten har spredd seg over hele verden. Altså ingen handmaids og ingen Gilead. Men hva skjer i sånn verden om et barn blir født allikevel?