Norske bragder på alle måter

Lederartikkel - Steffen Tomt

Det norske medielandskapet er preget av så mangt - linjene kan trekkes helt tilbake til innføring av trykkpressen og pamflettene som banet vei for den tidlige avisen. På mange måter har det norske medielandskapet aldri vært bedre, men hvordan har vi kommet hit?

bit-cloud-1133652-unsplash.jpg

Ser man på Norge med fra historisk perspektiv har vi som land på mange måter vært en av forløperne for noen av de største teknologiske utviklingene og medietrendene verden har vært vitne til. Tidlig ute med bruk av trykkpressen, pamfletter, enkle aviser, telegram, jernbane, radio, telefon og ikke minst fjernsyn. Alt dette har bidratt til det kulminasjonspunktet norske medier opplever i dag - en overveldende mengde med nasjonale og internasjonale bragder.

Som medie- og kommunikasjons-konsulent Steffen Fjaervik nevner i artikkel hos Medier24 har norske medier og spesifikt norsk journalistikk aldri vært bedre, og han har et poeng. De siste årene har norske medier og ikke minst aviser bidratt til å avsløre store internasjonale saker som Aftenposten gjorde i samarbeid med tyske Süddeutsche Zeitung om Paradise Papers, en av vår moderne tids største dokumentlekkasjer, samtidig som Dagbladets hardtslående saker skaper internasjonal oppmerksomhet og prestisjepriser, som deres spionsak “Kodenavn: Igor” gjorde i 2018, for tredje år på rad. Disse sakene er bare noen få av en hel rekke eksempler på hvordan norsk journalistikk blir anerkjent og verdsatt på den store internasjonale scenen, men det er ikke bare internasjonalt norske medier gjør det stort.

Her på den nasjonale scenen bidrar norske mediehus stadig mer og mer til debatten, samfunnet og den norske kulturen. Nye kulturscener som VEGA, Salt og det nye kommende Munch Museet sammen med Deichman vitner om en vanvittig storsatsning på den kulturelle-scenen her til lands. Dette kombinert med en økt filmstøtte, endringer på NRK-lisensen og bevilgninger til TV2 som kommersiell allmennkringkaster på lik linje med NRK styrker det norske medielandskapet som aldri før.

Nye norskproduserte filmer gjør internasjonal suksess, og den norske historiene om mennesker og individer som har bidratt til formingen av Norge som en egen nasjon får stadig større og bredere oppmerksomhet på alle måter. De norske historiene har nå fått en plass på den internasjonale arenaen for kunst, film og medier på en måte som aldri har vært tidligere, og det går bare oppover.

Så for å ta den samlede utviklingen i Norge under en, så har Steffen Fjaervik rett; norske medier og journalistikk har aldri vært bedre, og det er nettopp det vi ferier med dette temanummeret - de norske bragdene. Velkommen til 11 artikler om internasjonale suksesser, norsk historie, og satningsfelter som aldri har gjort det så bra som tidligere.

Velkommen til “Norske bragder”