Tise: En ny tid for klesindustrien?

Artikkel - Anette Beckhaug

En grønn bølge har det siste året skylt over Europa. Økt kunnskap om klimautfordringene verden står ovenfor, har vært grunnlaget for at mange velger mer bærekraftige valg, både når det gjelder mat- og shoppingvaner. Appen «Tise» har gjort det mulig å handle den nyeste moten på en bærekraftig måte.

Illustrasjonsbilde av Instagram-feed. Foto: Maddi Bazzocco / Unsplash

Illustrasjonsbilde av Instagram-feed. Foto: Maddi Bazzocco / Unsplash

Ferske tall fra FNs miljøorganisasjon viser at klesindustrien er en klimaversting. Den er verdens nest største vannforbruker, da det årlig går med 93 milliarder kubikkmeter vann – en mengde som dekker behovet til fem millioner mennesker. I tillegg står industrien ansvarlig for hele 8-10% av de globale karbonutslippene, hvilket er mer enn all fly- og skipsfrakt til sammen. Samtidig har kjøp og kast-mentaliteten vært stor i land som Norge, men en økende bevissthet rundt bransjen, har ført til at nordmenns shoppingvaner er i endring. 

I 2014 bestemte kompisene Eirik Frøyland Rime og Axel Franck Næss seg for å lage appen «Tise». I deres vennegjeng var det nemlig liten interesse for kjøp og salg av brukte klær, og det var det som ble bakgrunnen for ideen – de ønsket å utvikle en app som gjorde det gøy og inspirerende med gjenbruk. To år senere, i 2016, så Tise dagens lys.

Resultatet ble en app inspirert av brukervennligheten til Finn.no kombinert med designet til den populære appen Instagram. Samme året som Tise ble lansert, ble gjenbruksdronningen Jenny Skavlan en del av teamet som Creative Director. Med Skavlan i spissen, som selv har over 400 000 følgere på Instagram, nådde Tise-teamet fort ut til mange mennesker. Etter tre år på markedet, har appen i dag 600 000 brukere – og med det overgår de konkurrenten Schibsted. 

Markedssjef Victoria Hauk forteller i et intervju med Elle at hun tror konsepter som likes og følgere har vært viktige for å skape en inspirerende plattform for kjøp og salg. Videre sier hun at de også er opptatt av å vise brukerne hvor miljøvennlige de er når de bruker appen, slik at de inspireres og motiveres til å fortsette å ta bærekraftige valg. Når en kjøper eller selger noe gjennom Tise, får brukerne derfor se hvor mye CO2 de sparer.

Skavlan mener at de har tilrettelagt bruktshopping for fler, og at appen har åpnet øynene til folk som før anså bruktmarkedet som litt skittent, uoversiktlig og kaotisk. Tise har gjort det mulig å søke etter spesifikke klær, se hvordan andre styler plaggene og gjøre handelsavtaler fra sofakroken. Sammenlignet med å dra til Fretex for å lete etter et plagg en ikke vet om finnes der, er Tise en oversiktlig, lettvint og inspirerende måte å handle brukte klær på – i tillegg til at en tjener noen ekstra kroner!

Plattformen retter seg hovedsakelig mot jenter mellom 18 og 24 år, og 70% av norske jenter i denne målgruppen har en bruker på Tise, ifølge Ehandel. Å handle secondhand har utvilsomt blitt vanligere og mer «sosialt akseptabelt». Jenny Skavlan sier:

– Det å handle brukt har vært gjennom en klassereise. Det har gått fra å være litt lavstatus til å bli noe som signaliserer at du er opplyst om verdens tilstand.

Med et stadig høyere brukerantall, og en generasjon som er i ferd med å tilegne seg mer bærekraftige vaner, kan det se ut som at Tise representerer en ny tid for klesindustrien – og forhåpentligvis vil både industriens vannforbruk og karbonutslipp reduseres i fremtiden.