Barna dine eksponerer seg til hele verden gjennom sosiale medier

Artikkel - Celine Trollsås

diego-passadori-641501-unsplash.jpg

Sosiale medier er en stor del av hverdagen til barn og unge. Har sosiale medier tatt over kontrollen til foreldre? Er foreldre klar over hva som foregår på barnas sosiale medier og konsekvensene som kan komme?

11-åringen kommer springende inn døra og utbryter: «Kan jeg laste ned en musikk- og danseapp som alle i klassen har?» Appen så tilsynelatende helt grei ut og ble lastet ned. Det som var forunderlig var at barnet gikk med mobilen i skjul, noe han vanligvis ikke gjorde. Av den grunn ble foreldrene skeptiske. Det viste seg at bare etter noen få timer var det lastet opp diverse seanser som overhodet ikke passer seg på nett. Dermed ble brukeren slettet og det var over og ut for appen Tik Tok.

Tik Tok er en relativt fersk app som tidligere het Musical.ly og for barn allerede fra 3.klasse ble denne appen raskt en favoritt. Den innebærer å lage korte videoer hvor man kan legge på ulike effekter og musikk for deretter å dele videoen med andre brukere. Her ser man hvor lett det er å bli eksponert og eksponere seg selv på internett. Denne appen er veldig populær blant unge, men den er global og innholdet kan bli spredt over hele verden.

Det er flere aspekter ved å profilere seg via nettet som kan gjøre barn til offer. Det er flere ting man må følge med på om disse appene dukker opp som «troll i eske». Ta for eksempel appen Tellonym som gjør det mulig å sende anonyme meldinger til andre. Den har bidratt til at barn og ungdom har sendt eller mottatt krenkende meldinger, og som rett og slett ikke bare gjøre skade rent psykisk, men også fysisk. I oktober dukket det opp et annet fenomen kalt Momo eller Momo Challenge på sosiale medier som var ment til å skremme barn. Den kom med ulike utfordringer og dersom man ikke fullførte, truet de med å skade familien eller dele personlige opplysninger. Utfordringene kunne gå ut på å skade seg selv eller ta livet sitt.

På lik linje med andre sosiale medier har denne appen 13 års grense på grunn av privat informasjon om brukerne og innholdet på appen. Likevel er det flere yngre som blir aktive brukere på sosiale medier. Ved å utgi seg for å være eldre enn man er, vil man også bli behandlet som om man er eldre. Medietilsynets undersøkelse fra 2018 viser at 16% av barn fra 9-11 år bruker for mye tid på sosiale medier. Dette er en økning fra 2016 da det var 5%.

Med ett enkelt tastetrykk kan videoer og bilder bli delt med alle. Man kan oppleve ubehagelige meldinger fra falske og ekte profiler. I praksis vil det si at vedkommende kan kommunisere i god tro med noen han kjenner, men et eller annet sted i verden sitter det noen som er ute etter å utnytte barn. Overgripere velger antakeligvis ut et sosialt medium som de vet barn liker. Dette er vanskelig for barn å oppdage.

På sosiale medier i dag skjer det endringer hele tiden og foreldre skal holde tungen rett i munnen om de skal vite hva barna driver med på internett til enhver tid. Ikke alle foreldre har like mye kontroll på hva barna blir eksponert for på nett, langt mindre hva som kan være skadelig for dem. Mediene bestemmer hva vi som publikum blir tilbudt og hva slags reklameannonser som kan dukke opp. De 300 innleggene som kommer opp i news-feeden på Facebook er basert på ens egen søkehistorikk og hva man er interessert i. Derfor kan det lett komme innlegg som kan oppleves upassende for barn og reklame og annonser som kan påvirke barn i negativ retning. Foreldre får ofte ikke opp samme appforslag som barn, og kan ikke alltid se hva barn gjør på smarttelefonene sine.  

Apper av ulike slag som går innunder kategorien sosiale medier vil fortsette å dukke opp. Medietilsynet oppfordrer foreldre til å sette seg inn i personverninnstillingene og følge med på barn og unges liv og opplevelser på sosiale medier. Det at hvert hjem har en åpen dialog med barna på alle arenaer vil bidra til at det vil bli lettere for barn å si fra dersom de opplever ubehageligheter på nett. Som foreldre må man ta ansvar og man må tåle at barna ikke alltid er enig i alle avgjørelser som blir tatt for dem. Det å lære barn om sosiale medier og ha en god oppfølgning av deres opplevelser og tid på sosiale medier, er en mye viktigere rolle i dagens mediesentrerte samfunn enn tidligere, hvor grensene mellom det private og det offentlige blir stadig gråere. Maktbalansen er vanskelig og utfordre, men ikke umulig.