Tegner sin egen vei: L-innsikt om kreativitet og viralitet
Intervju - Amanda Barth Gullbrandsen
Linn Isabel Eielsen (24) fra Haugesund er tegneserieskaperen bak serien L-innsikt og er aktuell med boken Alene hjemmefra. Med en sterk tilstedeværelse på sosiale medier, har hun funnet kreative måter å nå ut til sitt publikum. Vi tok en prat om tegneserien, boken og hvordan hun bruker digitale plattformer for å markedsføre arbeidet sitt.
Det hele startet med et skikkelig tap
Allerede som 15-åring publiserte Linn sin første tegneseriestripe, og siden den gang har det utviklet seg til en karriere hun kan leve av. I dag har hun tegnet over 1000 striper. Men hennes tegneserieeventyr startet på en nokså tilfeldig måte.
– Jeg bestemte meg for å delta i Dagbladets tegneseriekonkurranse, som jeg tapte skikkelig. Jeg kom ikke videre i det hele tatt, helt enkelt. Forståelig nok fordi det var så mye som måtte utvikles der, men da tegnet jeg mange flere striper og så var jeg liksom i gang, forteller Linn.
Som ungdom leste hun mye tegneserier, men tegnet for det meste realistiske portretter av vennene sine. At hun selv skulle tegne tegneserier virket fjernt.
– Jeg tenkte at jeg ikke kunne lage tegneserier selv fordi jeg ikke er morsom, det var tanken min, selv om jeg hadde hatt lyst til det veldig lenge. Men så bare havnet jeg i det og nå er det blitt jobben min.
I tillegg til jobben som tegneserieskaper tar Linn for tiden en master i medier og kommunikasjon på Universitet i Oslo på deltid. I august 2024 ga hun også ut boka Alene hjemmefra, en studenthåndbok hun beskriver som et fint oppslagsverk for studenter som for eksempler lurer på rettighetene sine, forteller hun. Tegneseriene hennes er på norsk og inneholder referanser til norsk politikk, reklame, trender og folk.
Serien L-innsikt handler om karakteren Linn, som ligner veldig på henne selv. Når jeg spør om serien er basert på hennes liv og erfaringer, svarer hun:
– Litt sånn 60-40 pleier jeg å si. Det er 60 % som er sant, og 40 % bare tull. Og jeg kommer aldri til å si hva som er hva, smiler hun lurt.
Tegneserier på TikTok
Sosiale medier har åpnet nye dører for tegneserieskapere. Linn skrev en bacheloroppgave i kultur og kommunikasjon ved Universitet i Oslo om remediering av tegneseriestriper fra avis til sosiale medier på Instagram og TikTok. Hun bruker aktivt kunnskapen fra oppgaven for å nå et større publikum på plattformene:
– Jeg bruker i alle fall den bacheloroppgaven aktivt når jeg har postet på TikTok, og det funker jo fordi det går jo viralt. Om de er etterprøvbare vet jeg ikke, men folk kan jo teste det.
Hun deler noen av funnene fra oppgaven:
– Du må tenke veldig på hva den første ruta du poster er. I mange stripserier begynner med et oversiktsbilde, som et hus i et nabolag. Men det er det ingen på TikTok eller Instagram som swiper på. Hvis de ikke swiper, får du ikke engasjement, og dermed sprer det seg ikke. Så jeg vil gjerne sjokkere lesere litt i første rute, eller i hvert fall ha karakterer som folk kjenner igjen der. Jeg snakket også om musikk og stemning i oppgaven. På TikTok legger du på en sang, og det er jo som å finne en god vin til en middag. Det kan forandre hele smaksopplevelsen, eller leseropplevelsen da, smiler hun.
Antallet lesere varierer fra 100 000 til 700 000 i måneden på TikTok og Instagram. Linn understreker derimot at å jobbe aktivt med sosiale medier krever mye arbeid.
– Det er jo en grunn til at folk ansetter egne folk til sosiale medier, det er mye arbeid. Jeg sammenligner algoritmen på TikTok litt med en surdeig. Fordi du er nødt til å mate den konstant, hvis ikke dør brukeren din. Jeg klarer ikke egentlig å opprettholde det. Det er mange ting jeg vet at jeg kunne gjort for å få det til å gå videre, for jeg har fått det til i perioder. Man må følge med på hva som trender, og deretter lage striper for trendene som gjelder.
Er det noen TikTok-trender du har laget en stripe for?
– Jeg har fulgt mer med på musikken. Når sanger går viralt, så går jeg gjennom katalogene og tenker «Har jeg en stripe som kanskje passer til denne sangen?» Hvis jeg klarer å treffe rett der, så blir den boostet.
Linn synes TikTok er veldig kult ettersom hun kan nå ut til mange flere folk der, men det er ikke alltid like forutsigbart hva som slår an hos publikumet.
– Nå har jeg begynt å poste på engelsk, og da har det gått veldig greit. Jeg tror jeg fikk en million visninger på en stripe, som var helt insane. Det har aldri skjedd før, men så er det sånn at den neste posten får 2000 visninger. Det er så vanskelig å treffe på rad. Jeg hadde en periode der TikTok gikk skikkelig bra, hvor jeg bare satt og lagde strategi på hva jeg skulle lage og hva jeg skulle poste, men jeg kunne ikke leve sånn. Men det er kanskje det man må da, jeg vet ikke.
Alt har en bakside
Med økende publikum opplever Linn også å få kritikk, særlig på TikTok.
– Jeg har jo en utdanning i kultur og kommunikasjon, så jeg er jo egentlig fit-to-fight som en kommunikasjonsrådgiver. Det er veldig viktig at jeg kan stå inne for det jeg poster, fordi jeg får jo kritikk, spesielt på TikTok, fra alle disse drittungene som skriver "stem FrP" uansett hva du poster.
Når Linn legger ut striper om temaer som er viktig for henne, tar hun ekstra hensyn når hun publiserer.
– For at jeg skal kunne være veldig ærlig om ting som psykisk helse, må jeg ha noe som er mitt også. Før fulgte serien livet mitt parallelt, men nå henger den kanskje litt etter. Det er veldig sjeldent jeg poster noe imens det aktivt skjer. Jeg lager det, venter litt, og så poster jeg det. Så hvis det kommer en stripe av L-innsikt hvor jeg har det skikkelig dårlig, så har jeg det egentlig veldig ok, fordi da er det over.
Opp og nedturer
Til tross for at Linn har godt med seere på sosiale medier har hun derimot erfart at å være tegneserieskaper også kan ha sine opp- og nedturer.
– Det har vært mange små øyeblikk hvor jeg har tenkt: "Nå kommer det til å gå dritbra!" og så blir det helt stille. Som da jeg fikk gjesteplass i VG og de andre avisene til Schibsted. Da tenkte jeg, "wow, nå skjer det", men så var det helt stille i et halvt år. Så gjorde jeg mange freelance-oppdrag og fortsatte å poste på internett. Og så plutselig kom det en NRK-artikkel, og jeg ble sånn: "Nå, let's go boys!" – og så ble det helt stille igjen.
Når jeg spør om dette er frustrerende, sier hun:
– Jeg tror bare det er en del av jobben. Det er jo sånn for alle som jobber i kreative yrker, det er i hvert fall det jeg prøver å si til meg selv. Det kommer kanskje aldri et stort gjennombrudd, men jeg håper at det stabiliserer seg en gang.
Hva er drømmen din?
– Å lage ting. Jeg vil bare lage ting. Jeg liker å tegne striper. Når jeg kan tegne masse L-innsikt, da har jeg det best.
Til slutt spør jeg om Linn har noen råd til andre som ønsker å leve av noe kreativt.
– Jeg føler alltid det er teit av meg å gi tips, fordi alle er så ulike og lever så ulike liv. Jeg har jo aldri gjort noe annet. Det jeg sier til meg selv er at frykt ikke er en god nok grunn til å la være å gjøre noe, med mindre du er kastet-opp-redd, da. Mantraet mitt er: 'Er du redd, eller har du bare ikke lyst?' Hvis svaret er at jeg er redd, er ikke det en god nok grunn.
Har du noen gang vært "kastet-opp-redd"?
– Ja, jeg har det, men... Prøv alt én gang. Jeg har alltid funnet ut at ting ikke var så ille etter at jeg har prøvd. Jeg var livredd da jeg skulle skrive Alene hjemmefra, fordi jeg aldri hadde skrevet en bok før.
Er du fortsatt redd nå?
– Jeg er alltid redd, ler Linn.
(Av hensyn til åpenhet ønsker vi å informere at skribenten og Linn Isabel Eielsen går samme studieretning på UiO.)