Medietilsynets seminar om gaming og utenforskap

Feature - Josefine Jensen

Hva bør voksne som jobber med barn og unge vite om dataspill for å bidra til en inkluderende kultur rundt dette for barn og unge? Hvilken betydning har spill for sosiale relasjoner?

“Du bruker altfor mye tid bak skjermen, gå ut og vær med venner!” Hvordan er gaming sosialt? Foto: Josefine Jensen / PRESSET.

Inkludering, trakassering og ekskludering

12. mars holdt Medietilsynet seminar på Vika Kino om gaming og hvordan å hindre utenforskap blant unge som spiller. Det var et fire timer langt gratis seminar med flere gjestetalere. Blant disse var seniorforsker ved NTNU Samfunnsforskning Beate Hygen, psykologspesialist og spillutvikler Gaute Godager, Marius Ruud fra Gamingkontakten, Rune Fjell fra Level Up, direktør i Medietilsynet Mari Velsand og far til Mats Steen, Robert Steen. Arrangementet startet med lunsj og sosial mingling, før selve fagseminaret. Etter fagseminaret var det visning av filmen “Ibelin” som hadde premiere 8. mars i år, deretter var det lagt opp til en spørsmålsrunde fra publikum.

Fagseminaret startet med direktør for Medietilsynet, Mari Velsand, som holdt en presentasjon på fakta om unge og gaming. Det som kom fram var at de fleste opplever spill som noe positivt, det er færre jenter som spiller enn gutter og tallet har gått ned blant jenter mellom årene 2020 og 2022 som spiller, seks av ti jenter gamer og ni av ti gutter gamer. Grunnen til at det har blitt færre jenter som gamer er spekulert til å være grunnet “toxic gaming” og kjønnstrakassering.

Flere jenter slutter å game grunnet trakassering og toxic gaming. Foto: Josefine Jensen / PRESSET.

Rune Olsen, leder av Level Up pratet om serien CTRLZ, en serie laget for å vise hvordan unge har det i gaming, mobbing og trakassering i spill, spesielt kvinner. Selv om det er mye fokus på den typiske “gå tilbake til kjøkkenet, lag meg en sandwich” som ofte blir skutt mot jenter som spiller, er det også snakk om gutter og hva de opplever, blant annet å ikke bli valgt i teamet, verbale trusler og mobbing som går på ferdigheter, som er like viktig å ta opp som hva jenter opplever.

Tidligere spillutvikler og nåværende psykolog Gaute Godager fulgte opp dette i sitt segment. Han snakket om hvordan det kan være positivt og negativt for unge å spille. De positive sidene som ble tatt opp var det å ha en annen identitet og et annet “jeg” virtuelt fra virkeligheten og eskapisme. Barn og unge som har det vanskelig i virkeligheten har et sted de kan søke tilflukt via gaming. Det negative som gaming kan bringe med seg er de sterke følelsene og engasjementet knyttet til hobbyen. Disse følelsene har kort vei fra å være positive til ekstremt negative og hatefulle. Daglig leder for Gamingkontakten Marius Ruud holdt en kort presentasjon om hva de gjør for å hjelpe unge fra alderen 11 til 23 år som opplever at de har det vanskelig, både i og utenfor gaming, og hvordan de hjelper unge i disse situasjonene gjennom nettopp det å spille. De har digital en-til-en oppfølging gjennom spill. Et flott tiltak som hjelper unge med å prate med noen de kan stole på, som kanskje sliter med å gjøre dette gjennom samtaler ansikt-til-ansikt.

Før fagseminaret avsluttes med intervju av far til Mats Steen fra dokumentaren "Ibelin", var det en siste presentasjon av seniorforsker ved NTNU Beate Hygen om det sosiale i gaming, inkludering og ekskludering og kommunikasjon. Konklusjonen var at det er lettere for unge som sliter sosialt å kommunisere gjennom å spille med andre. Spillet er i sentrum og kommunikasjonen foregår rundt dette og det bygger samarbeidsevner.

Filmplakat til dokumentaren Ibelin. Foto: IMDb

Ibelin

Dokumentarfilmen “Ibelin” hadde premiere tidligere i mars og har fått strålende anmeldelser og flere terningkast seks. Etter å ha vunnet samtlige priser på både Sundance (beste regi og publikumsprisen), Tromsø filmfestival (publikumsprisen) og Gøteborg filmfestival (Dragon Awards (prisen for beste nordiske dokumentar) har det vært høye forventninger fra resten av befolkningen.

Filmen handler om gameren Mats Steen, som døde av en muskelsykdom da han var bare 25 år gammel. Foreldrene til Mats sørget over et liv de hadde trodd var isolert og ensomt, helt frem til meldinger strømmet inn fra hele verden fra online-vennene til Mats. Vennene hadde blitt kjent med Mats gjennom avataren hans, Ibelin, i onlinespillet World of Warcraft. Dokumentaren tar deg ikke bare gjennom livet til Mats Steen, men også livene han rørte og de han hjalp på veien.

Advarsel: Hvis du velger å se filmen, så kommer ikke øynene dine til å holde seg frie for tårer.