Teatret har inntatt Internett
Artikkel - Jenny Førland
Man kan se opptak av enhver musikal eller teaterstykke på Internett for tiden, alt er bare et tastetrykk unna. Men er det egentlig så lurt at vi viser alle disse forestillingene gjennom mediene?
Dersom du har lyst til å se en musikal, men verken har tid eller råd til å ta turen til Broadway i New York, er YouTube er godt alternativ for deg. Man kan nemlig finne fulle forestillinger, enten det er teaterstykke eller musikal, på denne videotjenesten. Kvaliteten er gjerne litt laber, men man får likevel med seg handlingen fra start til slutt. Ofte er det nok til å trollbinde deg. Muligheten med musikaler og teaterstykker på YouTube gjør det meste tilgjengelig over hele verden. Alle kan ha et forhold til noe du i utgangspunktet måtte bo i New York for.
Men populariteten i å se musikaler og teaterstykker på Internett, er kanskje ikke like positivt for teatrene som for deg selv. Det kan sammenlignes litt med å piratkopiere sanger, filmer og serier – teatrene mister nemlig penger av det. Først og fremst på det åpenbare planet – de mister betalende publikum i salen, men også gjennom rettigheter. Det er nemlig ikke lov til å dele gratis opptak fra et teaterstykke gjennom digitale medier. Det skyldes at rettighetene til enten musikk eller manus gjerne er så dyrt, og for å kunne dele noe gjennom nettet, må man kjøpe rettighetene for det først.
Nå er det jo slik at ikke alle musikaler og teateroppsetninger til en hver tid er å se i teatret, ofte går de omtrent bare et år – noen ganger lenger. Dersom du gikk glipp av en god oppsetning, er det en fin ting å kunne ta seg en kveld foran skjermen og.
Dessuten er teater og musikal er en nisjegreie, som bare noen få er tilhengere av. Ved å åpne tilgjengeligheten for det, blir og teatermiljøet større. Man kan nå i stedet for å ta med en venninne til teatret for å vise noe, kan man i stedet bare søke det opp på YouTube. Internettet har altså gjort det lettere å dele, spre og promotere.
Men, nå har det seg slik at ting aldri blir det samme på en skjerm som på en scene. Så dersom du så et veldig bra teaterstykke og vil vise venninnen din den spektakulære monologen skuespilleren holdt, vil det ikke oppleves likt for venninnen din. Den auraen du følte i teatret, forblir i teatret. Det finnes mange eksempler på at magien forsvinner så fort man prøver seg på å filmatisere velkjente teaterstykker, og det blir aldri like spektakulært.
Et nylig eksempel er da FOX skulle sende «Rent» Live på sin tv-kanal. Musikalen «Rent» er allmennkjent for mange, men det er likevel en del som ikke har fått med seg hva den handler om. Den forteller historien om en vennegjeng i New York på 90-tallet, da Aids herjer på det verste. Hovedpersonen er Mark, og gjennom ham møter vi mange ulike karakterer som virkelig bærer et 90-tallspreg. Det er en dyster historie, som har en del fine lysglimt gjennom musikken og karakterene. Musikken bærer preg av punk og rock fra 90-tallet. I 2005 ble musikalen filmatisert av Columbia Pictures og har gjennom tidene blitt opptil flere ganger profesjonelt filmatisert som en live forestilling fra Broadway.
Den siste filmatiseringen var gjort av FOX og ble vist på tv den 27. januar i 2019. Den ble ikke tatt særlig godt imot av fansen som så den på tv, for den innfridde ikke forventninger folk hadde. Historien ble med andre ord svekket av kameraene – man opplevde ikke samme magien gjennom skjermen som man gjerne ville gjort dersom man satt i salen.
Dessuten gjør tilgjengeligheten til at man får færre kreative og originale oppsetninger av stykker. Det er naturlig at man tar inspirasjon av andre, og dersom man ser hvordan et kompani fremførte «Seasons of Love» fra «Rent» på Off-Broadway i 2011, vil man muligens gjøre noe av det samme igjen. Ting er ikke lenger åpent for tolkning.
Digitale medier er både en utfordring og en velsignelse for teatrene, og vi må passe på at vi ikke slutter å gå i teatret fordi vi har tilgang til alt på Internett.