Neo-Ex – Klær kun for sosiale medier

Foto: @Carlings_official // Instagram

Foto: @Carlings_official // Instagram

Artikkel - Amanda Berntsen

Foto: @Carlings_official // Instagram

Foto: @Carlings_official // Instagram

Carlings, den norske kleskjeden, har antageligvis laget verdens første digitale kleskolleksjon, Neo-Ex, en hyllest til miljøet og samtidig en kritikk mot klesindustrien, men er dette fremtidens løsning?

Virtuelle modeller på Instagram som for eksempel Lil Miquela har allerede eksistert en stund i motebransjen der de fungerer som influencere for klær og mote. Dette ga mange overskrifter og oppmerksomhet i 2016.

Nå har vi for første gang sett en digital kleskolleksjon der du aldri prøver eller har klærne på. Kleskjeden Carlings har antagelig for første gang i hele verden, sluppet en digital kleskolleksjon som heter Neo-Ex, der deres formål med kolleksjonen er at den har null påvirkning på miljøet og derav også ingen form for avfall eller utslipp.

Foto: @lilmiquela // Instagram

Foto: @lilmiquela // Instagram

Alle inntektene fra denne kolleksjonen går også til WaterAid for å rette oppmerksomhet mot det enorme forbruket av vann som preger moteindustrien. WaterAid er en internasjonal non-profit organisasjon som arbeider i 34 land, med sikte på å gi rent vann, pålitelige toaletter og god hygiene for alle.

Prisene på den digitale kleskolleksjonen ligger mellom 100 og 300 kroner, og du kan velge mellom 19 forskjellige stiler og klesplagg, og få plagget skreddersydd av et 3D-designerteam, akkurat til deg. Det krever kun at man sender inn bildet av seg selv som plagget skal være med på.

Carlings ide med denne kolleksjonen skal være basert på at en del influencere kjøper plagg til bilder på Instagram, for og så levere plaggene tilbake igjen. Deres reklame sier også at hvert sekund blir det kastet en trailer med klær. Dette handler mye om våre kjøp og kast kulturer, og den underliggende «aldri gå med det samme klesplagget to ganger» på sosiale medier.

Det ser ut til at Carlings har troen på dette prosjektet, og at dette er det neste steg for moteindustrien noe markedssjef Ingelin Gjelsnes sier i et intervjue med Melk & Honning forrige uke;

”Vi tar et stort steg inn i fremtiden ved å lage en digital kleskolleksjon som er tilgjengelig for alle. Den digitale verden er med på å forandre moteverden. Spesielt på Instagram, hvor mange uttrykker sin kreativitet. Det eksisterer allerede både virtuelle influencere, og modeller, så hvorfor ikke en kleskolleksjon som kun eksisterer online? I tillegg håper vi med denne kolleksjonen å utfordre oss selv og bransjen til å ta neste steg, for å utforske hvordan mote kan eksistere i den digitale fremtiden”

Så, er dette et prosjekt som kan bli suksess? Det er som kjent alltid to sider av en sak.

Det har alltid vært, og kommer alltid til å være viktig å ta vare på klimaet på jorden, og det høye vannforbruket i moteindustrien har en stor påvirkning på klimaet. Er vårt stadig behov for nye klær og jakten etter bekreftelse fra ukjente mennesker på sosiale medier stor nok til at vi overser den påkjenningen vi skaper for miljøet og planeten vår?

Foto: @Carlings_official // Instagram

Foto: @Carlings_official // Instagram

Carlings digitale kleskolleksjon som har null miljøpåvirkning, er et bra steg å ta innenfor moteindustrien og influencer-industrien. Likevel er cyber-klær hovedsakelig betaling for luft og om utgiftene for klær man aldri har hatt på seg en gang vil være verdt det, gjenstår og se.

Vi som brukere av sosiale medier burde også stille oss mer kritiske til den jakten etter bekreftelse fra andre ukjente og kjente mennesker som vi og vår bruk av sosiale medier preges av. Carlings hjelper til med miljøutfordringene vi har, ved å tilby kjøp av nye virtuelle klær fremfor fysiske klær, men det legger også opp til det allerede presset om å ha på noe nytt og alltid få mer og mer bekreftelse på sosiale medier.

Mote har blitt til en identitetssak og det er tvilsomt at cyber-klær er med på å fjerne presset om bedre og finere klær, hvis det både trengs ekte og virtuelle klær. Om dette konseptet faktisk blir det nye influencere promoterer, vil det skape press både på Instagram og i den ekte verdenen, for det er et press om å ha ekte, fine klær også. Det står til og med på Carlings nettside ”Get your dressed up image in return. Brag to your friends”.

Dette salgsargumentet er det verdt å stille seg kritisk til fordi det er med på å øke presset, og det virker nesten som at selv om Carlings støtter WaterAid, så er målet å kunne skryte av sine virtuelle klær. Alt i alt er kleskolleksjonen verdt å stille seg kritisk til på grunn av et høyere press på sosiale medier blant unge mennesker, men som Carlings argumenterer for kolleksjonen sin, er dette med på en miljøbevisst bevegelse hvor man sparer avfall av klær og man støtter WaterAid. Det vi kanskje kan ende opp med fremover, er da miljøbevisste og usikre unge mennesker. Det må nesten tiden vise.