En verden full av nyinnspillinger

Artikkel - Josefine Jensen

I det siste har store selskaper produsert nye filmer og serier, men mange av dem er reboots eller nyinnspilling av noe som allerede eksisterer. Er dette fordi nostalgi selger, eller har vi gått tomme for ideer?

Uoriginale ideer i filmindustrien? Foto: Arlinda / Unsplash

Walt Disney Studios

Disney har et enormt arkiv med filmer og serier som fortsetter å stige i antall, men de siste årene har selskapet produsert nyinnspillinger av tidligere animasjonsfilmer til live-action og nyinnspillinger eller spin-off av kjente TV serier som Boy Meets World (spinoff: Girl Meets World), That’s so Raven (ny serie: Raven’s House) og nylig til å bli med i rekken, Wizards of Waverly Place.

Wizards of Waverly Place ble annonsert nylig som den neste spin-off/rebootserien til Disney. Den bygger videre på TV-serien som gikk på Disney Channel fra 2007 til 2012, med blant annet skuespillerne Selena Gomez, David Henrie, Jake T. Austin og Jennifer Stone i hovedrollene. Etter at David Henrie postet et bilde på Instagram med et manuskript med tittelen “Wizards” og navnet på pilotepisoden “Pilot” 18. januar i år, dukket mange overskrifter opp i media. Det ble fort avslørt at flere av de originale skuespillerne kom til å være en del av den nye serien, blant annet David Henrie og Selena Gomez.

Flere i kommentarfeltet til posten på Instagram av David Henrie ropte etter de originale skuespillerne og karakterene, og viste tydelig at de var kun interesserte i å se serien hvis den bygget på tidligere handlinger.

Nostalgi

Begrepet nostalgi har hatt mange betydninger gjennom historien. Fra å være psykisk lidelse, til en form for depresjon og psykose. I moderne tid beskrives begrepet som en sentimental lengsel til fortiden.

Flere selskaper har brukt nostalgi og vekking av sentimentale følelser for å øke salget av produkter gjennom tidene, ikke bare i underholdningsbransjen, men også i matvarer og andre husholdningsprodukter som Zalo. I 2017, ved 100 årsjubileet til Nidars Mokkabønner lanserte Nidar fire gamle design på sjokoladeeskene og salget økte. De fire boksene som ble lansert på nytt var fra 1920-tallet, 1940-tallet, 1950-tallet og 1960-tallet.

Tomme for ideer? Foto: Jonathan Moerman / Unsplash

Tomme for ideer?

Har film- og TV serie produsenter gått tomme for ideer? Med disse nye seriene og filmene som bygger på den nostalgiske følelsen hos folk, så har selskapet, som nevnt tidligere, Disney et mål om å ikke bare få tilbake tidligere seere, men også utvide til et nytt publikum. Flere av seerne av de originale filmene og seriene har vokst opp og kanskje fått egne barn som de kan introdusere seriene og filmene til, og med nyinnspillinger er dette noe flere kan nyte av sammen.

Det har ikke bare vært positive tilbakemeldinger for innholdet til Disney de siste årene. Flere har vist misnøye med live-actionfilmene av de gamle klassikerne som har blitt produsert i nyere tid. Folk har blant annet sagt at selskapet har gått tomme for ideer og bare pumper ut live-action filmer i stedet for å lage nytt originalt innhold. Til tross for dette ser det ut til at Disney ikke har noen planer om å stoppe produksjonen av disse filmene i nærmeste tid.