Spilladapsjonens gullalder
Feature - Oskar Haugen
Spillmediet er en stor mediebransje som bare fortsetter å vokse med tiden som går. Med det kommer det utrolig gode historier og opplevelser, som en gjerne vil dele med andre både i og utenfor spillmediet. Gjennom årene har vi sett mange forsøk på å utvide en spillserie til andre medier som tv og film, med noen som har vært ganske bra, noen som har vært helt ålreit, og noen som ikke har gått så bra. I nyere tid, spesielt nå, begynner vi å bevege oss inn i det en kan nesten kalle for en “gullalder” for spilladaptasjoner innenfor film og tv.
”This ain’t no game”
Grunnene til å adaptere et spill over til film eller tv kan jo selvfølgelig variere. Er det et studio som trenger å få ut noe kjapt og bare kaster penger på et prosjekt, er det et studio som ønsker å tjene penger på en spillserie som blir populær, eller er det spillprodusenten som ønsker å spre spillet sitt til nye horisonter og seere? Alle er jo mulige alternativer, og vi har sett mange spill-prosjekter blitt adaptert til tv og film av forskjellige grunner. I tilfeller som den originale Super Mario Bros. fra 1993 eller Mortal Kombat fra 1995, føles svaret mer som at et studio ønsker å tjene noe kjapt på en spillsuksess. Begge disse filmene har samme navn som spillene de er basert på, men hvor mye de holder seg til materialet det er basert på er debaterbart.
Dette er veldig et tydelig tilfelle med Super Mario Bros. Blant spill- og gamingmiljøet er det stor enighet om at det første forsøket på å få Mario på storfilm var ganske mislykket. Filmen føles totalt fjernet fra spillet i alt annet enn selve navnet. Det føles ut som en helt annen film som tilfeldigvis fikk navnet “Mario” klistra på seg for å bli mer populær. Filmer som ikke henger så godt sammen med spillet er ikke noe som bare skjedde før, da spillindustrien var i starten på veksten sin. TV-serien Halo (2022), som er basert på spillserien med samme navn, er et eksempel på en ny serie som ikke fikk så gode tilbakemeldinger fra fansen.
Nytt gull
På en annen side har vi nye eksempler på utrolig gode tv-serier og filmer som er basert på spill, som den nye Mario-filmen (2023), Netflix-serien Arcane (2021) basert på League of Legends, og animasjonsserien Cyberpunk: Edgerunners (2022), som er basert på Cyberpunk 2077. Elefanten i rommet er jo selvfølgelig HBOs nye serie-storsatsing Last of Us (2023), som er basert på de to ekstremt populære spillene med samme navn. Det har vært mange faktorer som har gjort Last of Us til den store suksessen det har blitt, men det man merker om man har spilt spillene, er at Neil Druckmann har vært tydelig involvert i seriens produksjon. Neil var med å skrive og utvikle det første spillet og oppfølgeren, og har vært med å skrive og produsere tv-serien. Dette hjelper tv-serien til å adaptere den samme fantastiske historien fra det første spillet på en utrolig god måte. Samtidig klarer serien å utdype og bygge videre på ting som kanskje manglet fra spillet. Et eksempel på dette er jo den mest populære episoden fra serien, nemlig episode tre, “Long, Long Time”. Denne episoden tar for seg karakterene “Bill” og “Frank” som vi møter veldig kjapt i spillet, men som serien tar seg god tid med og gir oss en fantastisk historie om dem. Dette har gjort at serien ikke bare har fått utrolig bra tilbakemelding fra gamere, meg selv inkludert, som opplevde denne historien for snart ti år siden, men også fra tv-seere som ikke hadde hørt om spillene før tv-serien kom ut. Det originale spillet fra 2013 blir ansett som en av de beste historiespillene laget noensinne, så det har vært utrolig gøy å se og oppleve historien i et nytt format, med endringer som løfter historien enda høyere, og med fantastiske skuespillere som passer veldig til de karakterene vi kom til å elske for så mange år siden.
Med at Last of Us og den nye Mario-filmen har blitt så store suksesser som de har blitt, så virker det som at film- og tv-studioer har begynt å knekke koden for hva som gjør en god spilladaptasjon bra. Mange av disse produsentene, og spillselskapene, har nok da et voksende ønske om å adaptere flere spill til film- og tv-mediet, noe jeg synes er positivt, og horisonten er utrolig bred for hva vi kan forvente at kommer. Last of Us har allerede fått sin neste sesong godkjent av HBO til å starte produksjon, og Nintendo er sikkert ivrige til å lage flere filmer rundt de andre store spillseriene sine, som Zelda, Pokemon, Metroid, osv.
Sony har jo også kastet seg på ballen med Last of Us sammen med HBO, og vi får nok nyheter rundt andre PlayStation storspill som de ønsker å adaptere til en film eller tv-serie. Her er det allerede to store spillserier som fort kan bli tv-serier eller filmer, hvor en allerede er kjent. Spillserien God of War skal få en tv-serie basert på 2018 spillet, og skal produseres for Amazon Prime. Den andre, som vi er litt mer usikre på, er Destiny. Sony kjøpte spillstudioet bak Destiny, Bungie, i fjor sommer, og siden har det dukket opp flere jobbutlysninger fra Bungie hvor det tyder på at de ønsker å utvide universet til spillet til andre medier, som tv-serier, tegneserier, animasjon, osv. Destiny sin ti års lange historie er snart ferdig, med den siste store utvidelsespakken med navn “The Final Shape”, som lanseres den 27. februar 2024. Etter dette er det nok ikke feil å spekulere på at Bungie ønsker å utvide spillets univers til andre medier, ettersom den første lange historie-sagaen deres vil da være ferdig i spillet.
Hva kan vi glede oss til?
Det er utrolig gøy å være spill- og filmentusiast i disse dager, hvor de mange fantastiske historiene og eventyrene man har opplevd gjennom spill i mange år endelig blir utvidet til ett videre publikum i andre medier, spesielt når det har vært så godt gjennomført som det har vært de siste årene. Selv er jeg utrolig spent på hva Bungie sine planer med å utvide universet til Destiny i andre medieformater er, og barndomshjertet mitt har et håp for en animasjonsfilm eller serie basert på Sly Cooper-spillene fra PlayStation 2 -tiden. Serier som Last of Us, filmer som den nye Mario-filmen gir virkelig håp for fremtiden til spilladaptasjoner, og personlig kunne jeg ikke gledet meg mer til fremtiden!