Strømmegigantens redningsfond - Netflix gir mer, og kinodriften åpner opp igjen
Artikkel - Steffen Tomt
For noen få uker siden kom strømmegiganten Netflix ut med det som skulle bli en nødvendig redningsbøye til filmindustrien verden over. Men nå har selskapet steppet up gamet sitt ytterligere; med hele $50 millioner til. Kanskje overlever den audiovisuelle industrien den pågående pandemien allikevel?
De siste månedene har vært surrealistisk for mange, om ikke alle; arbeidsplasser har stengt, skoler og barnehager har vært i lockdown, og kulturindustrien i all dens former har måtte gå planken i ren usikkerhet. Med Netflix sitt redningsfond som kom i slutten av Mars, skulle filmindustrien verden over få en hjelpende hånd å lene seg på, eller rettere sagt, en støttende haug med penger; hele $ 100 millioner, faktisk. Det var akkurat det industrien trengte.
Men den verdensledende strømmegiganten Netflix nøyet seg ikke med $ 100 millioner. Nå har selskapet økt redningsfondet sitt med hele $ 50 millioner, som fører totalsummen opp til $ 150 millioner dollar i rene stimuli til en skremt og helstresset filmindustri, som har tilbrakt de siste månedene i stor usikkerhet. Magasinet Variety kunne av 17. april melde om denne eksklusive nyheten, og den økte sikringen produksjonsarbeidere skulle få som følger av økningen.
Som følger av økningen i redningsfondet, skulle Netflix være i stand til å fortsette å betale sine produksjonsarbeidere og holde på sine ansatte ut april måned, noe selskapet etter alt å dømme klarte i stor grad. Slik Netflix og andre filmselskaper arbeider har de en massiv ansamling med produksjonsarbeider; det vil si ansatte som arbeider med ulike tv-, film og serieproduksjoner, som arbeider på en haug med ulike prosjekter verden over. Den anerkjente fantasyserien The Witcher har alene over 400 ansatte som arbeider på produksjonen av serien, for å nevne et eksempel.
Norske tilstander - en pandemisk virkelighet med visse friheter
Her i hjemlandet vårt har kulturindustrien så langt vært en av industriene som har fått flest slag under beltet som følge av den pågående pandemien. Selv med krisepakker på rundt 900 millioner norske kroner, som NRK kunne melde om at kultur- og likestillingsminister Abid Q. Raja (V.) tildelte det norske kulturlivet 18. Mars, står det dårlig til. Av disse 900 millionene var 300 øremerket kulturlivet, mens de øvrige 600 millionene ble tildelt idretten, frivillige organisasjoner, og det frivillige kulturlivet i Norge.
Men den norske filmindustrien er også en seiglivet, hardtslående og innovativ industri i ypperste klasse. Rushprint viser til hvordan den norske filmindustrien er den soleklart største kulturnæringen, målt med omsetning for øyet: filmeksport har økt med 400% de siste ti årene, markedsandelen på kinoer nærmer seg 25%, og BNP-bidrag og antall sysselsatte er i tillegg skyhøyt. Som PRESSET. kunne vise til 2. april har den norske filmbransjen vært raske i omstillingen, og implementeringen av nye metoder for å nå publikum har sprunget opp av bakken som påskens krokuser og vårblomster. Sagt med andre ord; det hele er ikke over ennå.
Nå kan det riktignok late til at den norske kinoindustrien får en ny sjanse; av regjeringens nye retningslinjer som har åpnet opp for ansamlinger med 50 mennesker i samme rom, kan kinoer landet over nå melde om åpninger og nye visninger (med forbehold om smittevern tiltak på plass, selvfølgelig). Her i Oslo har allerede arenaer som Cinemateket og Vega Scene åpnet sine dører, dog med færre visninger og visse begrensninger. Større kinoer og selskaper som Nordisk Film Kino (NF Kino) og ODEON Kino har per skrivende stund ikke åpnet noen større kinoer, med unntak av NF Kino Ringen på øvre Grünerløkka.
En reddende hånd blir en reddende arm - øker fondet med hel 50% og ender på $ 150 millioner i støtte
For litt over en måned siden, den 20. mars, kom Netflix sin store kjærlighetserklæring til filmbransjens produksjonsarbeidere og deres egen industri. Et krisefond bestående av hele $ 100 millioner amerikanske dollar skulle sørge for at redningsbøyene faktisk nådde en hardt rammet kulturindustri, og da særlig de som har blitt stående uten inntekt og arbeid.
Majoriteten av disse 100 millionene skulle være rettet mot produksjonsarbeidere som står på bar bakke uten inntekter eller arbeid, mens resten av disse millionene skal gå til ulike formål for å styrke den internasjonale filmbransjen og kulturindustrien. Rundt 15 millioner av dette fondet er øremerket ulike faglige organsisasjoner utenfor de amerikanske landegrensene, mens strømmeselskapet setter av 1 million dollar hver til ulike amerikansk organisasjoner. Blant disse finner man The Motion Picture & Television Found, The Actors Fund Emergency Assistance og Foundations des Artistes, for å nevne noen.
Hovedtanken bak Netflix sitt gigantiske redningsfond er å gi noe tilbake til industrien som hele veien har bidratt til, løftet opp og ikke minst sørget for at Netflix de siste årene har landet seg en maktposisjon i det internasjonale filmlandskapet; det er rett og slett en kjærlighetserklæring til en industri Netflix ønsker å gi noe tilbake til. Innholdsansvarlig hos Netflix, Ted Sarandos, understreker dette i en uttalelse til selskapets blogg i forbindelse med krisefondets opprettelse:
“This community has supported Netflix through the good times, and we want to help them through these hard times, especially while governments are still figuring out what economic support they will provide. So we’ve created a $100 million fund to help with hardship in the creative community.”
- Ted Sarandos, innholdsansvarlig Netflix
Sarandos understreker samtidig at dette krisefondet ikke bare skal gagne amerikanske arbeidere, men at selskapet jobber i tett dialog med sine samarbeidspartnere i både Europa, Latin Amerika og Asia for å oppretteholde gode ordninger for produksjonsarbeidere verden over.
Med den nye økningen på redningsfondet lander totalsummen på svimlende $ 150 millioner dollar. Den nye økningen i støtten skulle sørge for at selskapet flere tusen produksjonsarbeider skulle kunne fortsette med sine prosjekter ut april måned, noe det virker som om selskapet lyktes med. Ty Warren, selskapet ansvarlige for fysisk produksjon, kunne begrunne økningen med et ønske om at Netflix som et selskap, skulle gjøre det eneste riktige;
“We’re super dependent upon those people and wanted to make sure that we as a company did the right thing,”
- Ty Warren, ansvarlig for verdensomspennende fysisk produksjon Netflix
Veien videre - pandemisk frihet?
For det norske samfunnet kan det virke som om deler av hverdagen er på vei tilbake til normalen. Skoler og barnehager åpner sakte men sikkert, ølserveringen er igjen en del av Oslos tilbud, og norske kinoer er atter en gang i full sving med nye filmpremierer, ny-åpninger og smittedempende tiltak. Med åpningene av både Cinemateket og Vega Scene i Oslo sentrum, samt noen av NF Kinos lokaler, kan Oslos befolkningen nok en gang få sin dose med kvalitetsfilm, på et noe større format enn tven hjemme i stua. Likevel kan det se ut som at de nye formene for kinodrift med både drive-in-kinoer og digitale premierer kanskje har fått seg en nyvunnet stillingen i den norske kinodriften. Kanskje disse formatene blir værende, som en utvidelse av de fysiske kinoenes tilbud?
Det er bare å nyte den nye friheten vi har fått, med forbehold om god avstand, god hygiene, og vanvittig god film på kinolerretet nok en gang; vi vet ikke hvor lenge det vil vare, men vi vet med sikkerhet at Netflix ikke forsvinner.
Denne artikkelen er en oppdatert versjon av dens opprinnelige variant som ble publisert 3. April 2020 med tittelen Strømmegigantens redningsfond - Netflix, $ 100 millioner, og en hjelpende hånd. Artikkelen har blitt oppdatert med ny informasjon vedrørende Netflix’s økonomiske økning i redningsfondet, og ny informasjon vedrørende kinodriften i Norge og Oslo, med utgangspunkt i nye retningslinjer fra den norske regjeringen.