Får vi ingen nye filmuniverser?

Artikkel - Jenny Førland

Den andre filmen om Newt Scamander (Eddie Redmayne) “Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald” kom på kino onsdag 14. november 2018. (FOTO: SF Studios/Warner Bros.)

Den andre filmen om Newt Scamander (Eddie Redmayne) “Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald” kom på kino onsdag 14. november 2018. (FOTO: SF Studios/Warner Bros.)

Det skal mye til å utvikle et velfungerende fiktivt univers. Som oftest kommer de mest gjennomtenkte fiktive universene først i bokform, så deretter produserer vi film. Og jeg tviler på at George R. R. Martin hadde hele King´s Landing klart for seg på et sekund, på samme måte som at J. K. Rowling nok brukte litt tid på å se for seg Diagonallmenningen. Men alt jeg ser er videreutviklinger av filmer vi har sett før. Men har vi mistet lysten på å skape nytt?

Onsdag 14. november 2018 hadde den andre filmen av “Fantastic Beasts”-filmene premiere. “Fantastic Beasts” er en spin-off av Harry Potter-filmene som ble produsert spredt over 2000-tallet, og vi får et innblikk i hvordan trollmannsverdenen var før Harry Potter sin egen tid. Men er dette en film vi har behov for? Svarer den på spørsmål vi sitter igjen med etter Harry Potter-filmene avsluttet i 2011?

Den første Harry Potter-filmen “Harry Potter and the Philosopher´s Stone” kom på kino 23. november 2001, og siden da har trollmansverdenen til forfatter J. K. Rowling vokst. (FOTO: SF Studios/Warner Bros.)

Den første Harry Potter-filmen “Harry Potter and the Philosopher´s Stone” kom på kino 23. november 2001, og siden da har trollmansverdenen til forfatter J. K. Rowling vokst. (FOTO: SF Studios/Warner Bros.)

Det har blitt en trend å produsere oppfølgere eller spin-offs av veletablerte filmer og serier, og grunnen er åpenbar for alle; filmprodusentene vet at det selger. Det er naturligvis viktig for et filmselskap å tjene penger, hvis ikke vil det ikke går de konkurs - og derav vil vi ikke få flere filmer. Et filmselskap må kjøre safe en gang i blant, når de har sjansen. Å ta risikoer bestandig er veldig usikkert for selskapet, så naturligvis velger de den tryggeste veien.

Men på en annen side trenger man kanskje ikke melke et konsept mer enn det tåler. Ved hver premiere av en spin-off eller oppfølger, sitter det støtte fans i kinosalen - ting er ikke slik de skulle ønske, ting strider imot de forrige filmene. Ofte ligger det største problemet i at filmskaperen har utelatt viktige detaljer, spesielt hvis filmen er en filmatisering av en bok. Dette problemet var særlig tydelig mens Harry Potter-serien ble produsert; for hver film som hadde premiere, jo flere fans ble støtt og irritert for hvor mye filmskaperne hadde utelatt. Viktige detaljer som var avgjørende for avslutningen i bøkene ble kuttet fra filmmanuset, noe som sterkt plaget fansen.

Men sånn vil det alltid være, det vil alltid være noen som ikke er fornøyd. Dessuten er det umulig å lage en film som har med absolutt alle detaljene fra bøkene, på samme måte som det alltid vil være ting som skjærer seg i spin-offs. Man har begrenset med tid når man skrivet et manusskript, og dessverre er det slik at feil skjer. Man skulle kanskje ønsket at alt var perfekt i film, men man må huske at fiksjon ikke er perfekt gjenskapelse av virkeligheten, og innimellom dukker det opp momenter som er meningsløse. Man kan ikke gjøre alle fornøyde.

“Warner Bros. Pictures” er et av verdens største filmselskaper og står blant annet for Harry Potter-filmene og Fantastic Beasts-filmene. (FOTO: Warner Bros. Pictures)

“Warner Bros. Pictures” er et av verdens største filmselskaper og står blant annet for Harry Potter-filmene og Fantastic Beasts-filmene. (FOTO: Warner Bros. Pictures)

Problemet med denne videreføringen av gamle konsepter og universer, er at de veletablerte filmselskapene - som har nok makt til å drive frem nye konsepter - heller velger å tjene penger på noe vi kjenner fra før. De nye konseptene har ikke et godt spillerom for å bli større og mer etablert. Det er kanskje skummelt å ta risken ved å prøve seg på noe nytt, men hvordan skal vi få store ny konsepter da?

Det er vanskelig å sette seg inn i tankegangen til filmselskapene, men en ting vi kan alle være enige i, er at pengejaget er ganske høyt. Man velger nok heller å satse på noe de vet trekker publikum, enn å satse på noe de er litt usikre på. Men la oss tenke, J. K. Rowling fikk nok mange dører slengt i fjeset sitt før hun endelig fikk et ja. Hadde ingen sagt ja, ville vi aldri blitt kjent med hennes trollmannsverden. Det må være noen der ute som tør å satse på de små. På en annen side gjør utvider videreføringen av et konsept filmuniverset. Så et filmunivers blir mer og mer utviklet og veletablert. Snart vet vi nærmest mer om trollmannshistorie enn den virkelige historien.