Facebook vil forby deling av nyheter i Australia
Nyhetsartikkel - Susanna Mathea Arsky
Australia mener at Facebook og Google bør bla opp for å gi mediene eksponering på sine plattformer. En lovendring gjør at Facebook nå truer med å forby all deling av nyhetsinnhold fra Australske privatpersoner og publikasjoner, på deres plattformer.
Mediehus sliter - et globalt fenomen
Den pågående pandemien har herjet med medieindustriens allerede sårbare økonomi. Dårligere økonomi blant annonsører gir mindre annonsørinnhold på medienes plattformer, og dermed også en negativ endring i inntekter. Medietilsynet estimerte ved inngangen til virusutbruddet at norske mediehus ville oppleve en inntektssvikt på 930 millioner kroner i perioden mars til mai.
Kultur- og likestillingsminister Abid Raja presenterte følgelig en krisepakke på 300 millioner kroner for å dempe den økonomiske støyten. Internasjonale medieorganisasjoner, som Netflix, har også bidratt med finansiell støtte i håp om å redde en allerede fallende industri.
Australia krever en andel av Facebook og Googles inntekter
Australske medier er, i likhet med resten av verdens medier, offer for både et regimeskifte, fra tradisjonelle mediehus til sosiale medier, og koronapandemien. På bakgrunn av dette foreslo den australske regjeringen i 2019 at mediegigantene Google og Facebook skulle forhandle frem frivillige, økonomiske avtaler med landets mediehus for bruk av deres innhold på sine plattformer.
Google presenterte i juni 2020 et globalt initiativ for å støtte mediehus, der Australia er oppført som et av de første landene de har inngått en avtale med. Til tross for denne ordningen har den australske regjeringen kommet med et ultimatum - tegn private avtaler ellers vil regjeringen tre inn med egne forhandlere for å få en avtale på bordet.
Facebook har kontret Australias krav med et eget pålegg. De truer med en “siste utvei” ved å forby privatpersoner og innholdsprodusenter å dele og publisere nyheter, både lokale og internasjonale, på deres plattformer Facebook og Instagram.
-This is not our first choice – it is our last. But it is the only way to protect against an outcome that defies logic and will hurt, not help, the long-term vibrancy of Australia’s news and media sector,
Skriver Facebook i en pressemelding
Facebook begrunner avgjørelsen sin om å avvise Australias krav, på bakgrunn av det selskapet mener er en krenkende regulering på et område regjeringen ikke bør ha autoritet, i tillegg til at publisering av nythetssaker på facebook sine nettsider er frivillig fra innholdsprodusentens side - og at lovforslaget ignorerer den finansielle verdien plattformen bidrar med.
Rettferdighet, kun for Australske medier
Australias lovforslag gir journalister retten til å forhandle “rettferdige” betalingsløsninger med plattformer som deler deres innhold.
-It’s about a fair go for Australian news media businesses, it’s about ensuring that we have increased competition, increased consumer protection and a sustainable media landscape, sier Australias skatteminister John Frydenberg.
Dette virker å fremstå som absurd for Facebook som poengterer at den australske regjeringen har “misforstått” dynamikken i forholdet mellom nyhetsmediene og sosiale medier - mediehusene tjener mer på forholdet enn det Facebook gjør, i følge Facebooks visepresident Will Easton.