Schibsted kutter budsjett med titalls millioner

Nyhetsartikkel - Linnea J. Aasrum

Schibsted og andre medieselskaper opplever en nedgang i papirinntekter og digitale annonseinnlegg. Samtidig ser de en økning i digitale abonnementer i segmentet nyhetsmedier. Satsningsområdene endres, og medie-Norge legger nye føringer for 2020.

Foto: Helloquence/ Unsplash

Foto: Helloquence/ Unsplash

Da administrerende direktør i Schibsted, Kristin Skogen Lund, la frem rapporten for fjerde kvartal fra 2019 torsdag forrige uke, kunne hun meddele svakere resultater enn ventet, skriver Journalisten.

Et stadig tøffere annonsemarked kan være en av hovedårsakene til den negative resultatutviklingen. Nedadgående inntekter fra digitale annonser kommer blant annet av færre bolig- og jobbannonser på nettsider som Finn.no.

Flere nye plattformer brukes til annonseinnlegg, så konkurransen og prisene endres, men det er også flere andre grunner til nedgangen. Schibsted ser behovet for å kutte titalls millioner i 2020 for å legge nye føringer. 


Inntektskilder og mulige føringer videre

E24 skriver at Schibsted blant annet får inntekter fra norske digitale markedsplasser som Finn.no, men også mediehusene VG, Aftenposten, Aftonbladet, Stavanger Aftenblad og Bergens tidene.

Inntektene fra papiraviser og digitale annonser har blitt betydelig mindre, men antall digitale abonnementer har derimot økt betraktelig. Dette kan skyldes at flere aviser får pluss-saker, hvilket betyr at du må ha et utvidet abonnement for å lese saker. Færre gratisnyheter gjør at flere ønsker å holde seg oppdatert på sakene som koster penger å lese.  

Aftenposten er fortsatt den største avisen, men VG var den største inntektskilden i nyhetssegmentet ifølge Schibsted sin rapport. VG har satset stort på nyheter gjennom nye kommunikasjonsplattformer. VG nyheter sin Snapchat-profil har blant annet fått mange gode omtaler for å komprimere og gjøre nyheter forståelig for folk flest, og har nok på mange måter bidratt til VGs positive vekst i nyhetssegmentet.

Aftenposten har også sett på nye muligheter for en abonnementsstrategi for å få flere betalende abonnenter. Deres kjente podcast “Forklart” har mange lyttere, og en mulig føring videre for Aftenposten kan være å få flere av lytterne til å bli betalende abonnenter.  Dette er likevel for tidlig å si noe mer om.