En lederartikkel om 2024

Illustrasjon: Sarah Manskow / PRESSET.

Nyåret banker snart på døren, men før den tid inviterer redaksjonen til å se tilbake på medieåret som har vært.

Grafisk redaktør for årets papirutgave av PRESSET.,“Generasjon”, Ingeborg Aure, fikk et brev tilsendt på e-post fra sin fire år yngre seg forleden dag gjennom nettsiden FutureMe. I brevet hadde hun prøvd å spå hvor hun selv og verden skulle være i 2024. Hun “håpet at en kvinne skulle bli president i det amerikanske presidentvalget”, eller at det hvertfall skulle være noen “litt yngre”.

Som vi alle vet ble det ikke slik i år. Det er likevel lov å håpe, og det burde vi også. Noe av det fineste ved denne tiden av året er at man kjenner en trang til å reflektere og pønske ut hva man skal fylle dagene sine med. Selv en aktiv motstander av nyttårsforsett og slik “ønsketenking” har godt av å sitte seg ned med en penn og tom papirblokk, og la seg selv fylle sidene med årets høydepunkter og lavere punkter.

Noen ønsker nok å for alvor pakke vekk både festlighetene og de mindre festlige tingene 2024 bestod av, og kanskje plassere de helt bakerst i boden, mens andre blir å se tilbake på året som et av sine beste sålangt.

Medieåret 2024 har vært fylt av morsomme, triste, banebrytende og merkelige hendelser. Ja, ethvert adjektiv kunne vært brukt, fordi året har rommet så mye forskjellig. Et drøss av fantastiske filmer har blitt utgitt, noe Andreas har skrevet i hans anbefalingsliste i månedens utgave. Oskar har skrevet om sine seks personlige favoritter innen spillutgivelser i år, og der er det mye inspirasjon å hente, både for de som er ivrige spillere, men også de som ikke har spillt før. Wrapped-fenomenet har blitt adoptert av enda flere medieaktører, og det virker som alt og alle skal oppsummeres og deles i sosiale medier, som er noe Thea har skrevet om i sin oppsummering av disse oppsummeringene.

En annen trend som har tatt helt av er brainrot, som ble kåret til årets ord av Oxford University Press. Jeg vet ikke med dere, men noen ganger føler man på et ønske om å bare rizze opp en unc, you know? Hvis man ikke henger med i tiden, og ikke skjønner unge nå til dags, så er det bare å ta på lesebrillene og lese Sander sitt kåseri om hjerneråten og dens konsekvens på språket vårt. Ellers har undertegnede skrevet en artikkel om en annen, mer nylig, internettrend, nemlig “celebrity lookalike contests” eller kjendis-dobbeltgjenger konkurranser.

Så om du ikke har tatt fram twistposen eller esken med Kong Haakon enda, så er det bare å stikke hånden ned i årets siste utgave - den er nemlig full av snadder.

God jul og godt nyttår fra redaksjonen!