Fra spøk til alvor
Nyhetsartikkel - Mia Viken
Å utføre offentlige «pranks» har blitt mer og mer populært med årene. I fjor høst utførte en guttegjeng fra Oslo en «prank» som raskt gikk fra å være en uskyldig spøk til å bli veldig alvorlig. Hva er vi villige til å gjøre for å bli populære på Youtube?
Det var på en McDonald’s i Oslo hendelsen fant sted, en travel søndagsettermiddag. En av de tre guttene gikk inn på restauranten som var full av mennesker, blant annet småbarnsfamilier. Gutten som var iført en tradisjonell muslimsk drakt kom bærende på en bag. De to andre kameratene var også tilstede og filmet hendelsen i skjul. Etter å ha spasert inn på restauranten satt 21-åringen fra seg bagen, ropte «Allahu Akbar». Deretter løp han ut av restauranten. Panikken spredte seg raskt, og på bare noen få sekunder var restauranten tømt. Politiet ble varslet med en gang, og kom på stedet bare minutter senere. Gutten som kastet fra seg bagen blir pågrepet på stedet og arrestert. Hendelsen medførte også konsekvenser for de to kameratene som filmet hendelsen, de ble også pågrepet av politiet og sendt på glattcelle.
Et år senere, etter hendelsen som bare skulle være en spøk, befinner guttegjengen seg i en av salene i Oslo tingrett. Den ene gutten som filmet hendelsen er tiltalt for å ha «truet med straffbar atferd under slike omstendigheter at trusselen var egnet til å fremkalle alvorlig frykt, eller medvirket til dette». Den tiltalte erklærer seg skyldig og blir dømt til ubetinget fengsel i 30 dager. 21-åringen som kastet bagen blir dømt til 45 dager i fengsel, og har erklært seg skyldig. Den andre kameraten som også filmet hendelsen blir dømt til 30 dager i fengsel, men erklærer seg ikke skyldig og har anket dommen til høyesterett. Politiet har kommentert saken og sier de håper på å vise andre med å gi guttene ubetinget fengselsstraff, at denne typen trusler er noe politiet slår hardt ned på.
Det var på gutterommet i Oslo de tre kompisene så på youtube-videoer sammen da de fikk ideen om å lage en video selv. De innrømmer at de har blitt inspirert av andre youtubere som i hovedsak driver med «pranks» på kanalen sin. En av youtube-kanalene de har tatt inspirasjon fra er «Jalals» som er drevet av tre brødre fra Melbourne i USA. En av kanalens mest sette videoer er «Public Bomb Scare Prank», med 13 millioner visninger. Guttegjengen hevder at de har tatt inspirasjon fra denne videoen, og hadde selv som mål å bli populære på Youtube ved å lage lignende videoer. Dette er et eksempel på hvor stor innflytelse man har på internett. Helt fra USA kan man ubevisst inspirere andre mennesker, hele veien til Norge. Man kan, som i dette tilfellet, inspirere til å begå en kriminell handling uten engang å være bevisst på det.
Guttegjengen er bare et av flere eksempler hvor det har gått over grensen- fra spøk til alvor. De hevder selv at de aldri hadde sett for seg at det skulle bli så alvorlig før de utførte spøken. Denne hendelsen viser hvor stor makt man har gjennom mediene. Spøker som dette kan tenkes til å føre til en normalisering av det som blir utført i videoene. Når flere og flere utfører de samme handlingene bidrar det til en holdning om at det er en grei og normal oppførsel. Dette kan være en sammenheng med at man ikke ser konsekvensene av handlingene som blir utført på videoen. Man ser ikke hva som skjer før eller etter. Videoen er redigert akkurat slik produsenten vil den skal se ut. Dermed sitter man kanskje igjen med et inntrykk om at dette bare er gøy og man ser hvordan andre blir belønnet med likes og popularitet for slik oppførsel.
Hver dag er det noen som poster en video hvor de lurer noen, tuller og prøver å få frem en reaksjon som er verdig til å publiseres på Youtube. Det er kanskje denne tankegangen som presser mennesker til å utfordre loven og gjøre ekstreme ting. Dermed kan man stille seg selv spørsmålet om hva slike spøker har å si for den fremtidige generasjonen. Vil det bli en kultur hvor man utfordrer lover og regler i samfunnet? Det var det guttegjengen fra Oslo gjorde, og i dette tilfellet ble utfallet ubetinget fengselsstraff opp til 45 dager. Dette er et eksempel på hvordan vi er fanget under medienes makt. Er vi så besatt av «likes» og popularitet at vi er villig til å begå kriminelle handlinger for å oppnå det?